Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Rabatt med kampanjkod:
Rabatt med avtal eller befintlig kod:
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
En snabb sökning på "kvinna" kan ge allt från 100 000 till 5,8 miljoner träffar hos olika bildbyråer. Är det konstigt att bildletare drabbas av uppgivenhet ibland?
Bildens roll idag är monumental. I den ofattbara mängd av information som vi dagligen möter, hjälper bilder oss att läsa av och bedöma om en viss text är värd att lägga tid på. Så med bild kan du snabbt attrahera läsare, bygga ditt varumärke och fylla det med emotionellt innehåll. Bilden är ett av dina starkaste vapen för att dra uppmärksamhet till ditt budskap. Därför är det värt att lägga tid på att hitta rätt bild och det får faktiskt ta lite tid. Det kommer att löna
sig. Häng med och bli en effektivare bildsökare med Anna-Lena Ståhl!
Om Anna-Lena Ståhl
Anna-Lena Ståhl är frilansande bildredaktör och copywriter med över 20 års erfarenhet av bildbyråbranschen. Hon är verksam i egna bolaget Ink Republic AB där hon bland annat hjälper organisationer att bygga upp ett enhetligt bildspråk som har en tydlig koppling till varumärkesidentiteten.
1. Strukturera dina tankar
Innan du börjar leta bild ska du ha klart för dig vad du letar efter. Jag menar verkligen ha klart för dig. Tänk igenom vad för motiv eller känsla du vill ha fram. Det första du kommer att tänka på är förmodligen det mest typiska och kanske klichéfyllda sättet att illustrera det du är ute efter, så tänk gärna ett varv till. Väv in vem som är målgruppen, hur man kan spegla er
varumärkesidentitet i bild och vilka bilder som kommer att öka uppmärksamhetsvärdet och trovärdigheten.
Generellt sett ligger bilder på människor bra till för att fånga in mottagarens intresse. Har du friheten att välja så gillar ögat liggande bilder, bilder som omsluter betraktaren istället för att ögat besvärligt måste sicksacka uppifrån och ner – som i en stående bild.
Våra ögon tilltalas också av geometriska former. Leta själv i bilder du gillar, visst går det ofta att hitta en geometrisk form eller förhållande i bilden? En diagonal, en cirkel?
Ett
annat klassiskt grepp är att skapa en kontrast mellan rubrik och bild. Bilden kommunicerar en sak men rubriken drar åt ett annat håll. Hjärnan stannar upp och vill arbeta, förstå sammanhanget.
2. Ge sökmotorn en chans att visa dig bra bilder
Det absolut vanligaste misstaget vi bildsökare gör är att vi glömmer ett ack så viktigt steg i processen. Steget där du själv omvandlar begrepp till symboler. Du behöver omvandla begrepp till symboler och ord som det faktiskt går att söka på. Det är nämligen de orden som kommer att göra det lättare att hitta bilden du söker.
Få – om ens några – sökmotorer i den här branschen kommer nämligen ge dig ett bra resultat på
ord som "tillgänglighet", "minskat utanförskap" eller "medborgarinflytande". Du måste bena ut vad det du vill illustrera innebär för dig. "Medborgarinflytande" kanske kan vara en bild på folkliv i en stad, ett porträtt på en glad person eller något helt annat, men se till att du översätter det du vill hitta i din bild till enkla symboler och ord. Det är nämligen de orden som kommer göra att du lättare hittar bilden du söker.
Ett annat sätt att hjälpa sökmotorn på traven är att inte överspecificera det du söker. Om du inte får träff på "kvinna åker hundsläde Alaska" så backa och sök på mer generella termer som "kvinna hund vinter USA". Använd största gemensamma nämnaren istället för att ge för många detaljer om du inte får ett bra resultat på första försöket.
3. Låt bilderna prata samma språk
Du gillar förmodligen inte dubbad reklam, så applicera samma tänk när du letar efter bilder. Låt bilderna prata samma språk som de du vänder dig till. Annars riskerar du att bygga en barriär mellan mottagarna och dig som skadar ditt budskaps trovärdighet.
Det innebär att om du vänder dig till en publik i Sverige så ansträng dig för att hitta bilder som de som lever här kan identifiera sig med. Känner du att bilden inte känns naturlig så kommer dina mottagare att känna samma sak.
4. Memorera bra sökord
Letar du som jag efter bilder hos Johnér med jämna mellanrum så vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter:
När jag vill bli inspirerad klickar jag på
nya bilder på startsidan eller så går jag till sidan
bildinspiration med olika urval på bilder, speciellt utvalda av Johnérs bildexperter. Ett annat tips är att använda sökordet
idébild för att inspireras av bilder som inte så lätt låter sig definieras med vanliga sökord. Kom ihåg att du kan filtrera din sökning så att du enbart kan söka på
skandinaviska
fotografer.
Stilleben
– vackra stilleben inom olika ämnen som natur, trädgård, inredning.
Mångfald
och
normkreativ – bra sökord för att hitta bilder som är inkluderande. Vi bildälskare vill så klart dra vårt strå till stacken när det gäller att skildra Sveriges hela befolkning och ta ansvar för att alla får synas och bli representerade i dagens kommunikation.
Hoppas du hittar bilden du söker!
Ps. Vill du köpa någon av bilderna i den här artikeln kan du klicka på bilden för att komma till bildsidan på Johner.se.