close
Dags att skruva upp volymen!
Är Scandinavian chic på väg ut? Vi ser en begynnande trötthet på det som är lågmält, nedtonat och diskret. Nu vill vi ha starkare och djärvare färgval. Klarna, IKEA och Spotify är bara några exempel på företag som använder färg på nya sätt i sin kommunikation.

När Pantone Color Institute dessutom lyfter fram färger minion yellow, lime popsicle, green flash och blue skydiver inför 2018 vet man att något är på gång. Vi har en trend! Här är allt du behöver veta om kulörernas revansch: trenden Färgbomb.
Rosa glödlampa: Ima161349.
Vad går Färgbomb ut på?
Vi har tidigare lyft en parallell trend, Nordic noir. Det är en dov och nedtonad färgskala med få visuella utropstecken som skapar ett stillsamt och ofta allvarsamt uttryck. Färgbomb är raka motsatsen till Nordic noir. Alla färger gör att pulsen nästan når hjärtinfarktsnivå.

Trenden Färgbomb är paradoxalt nog lika minimalistisk som den är färgstark. Det är lekfullt och ibland barnsligt. Antitesen till rörelseoskärpa och autenticitet. Bli inte förvånad om ditt första intryck är att det ser fult ut. Färgerna får gärna skära sig enligt traditionellt tyckande.

Färgbomb i fem punkter
• minimalistisk känsla
• mycket färg, allt från pasteller till signalfärger
• kontraster, gärna färger som skär sig
• ofta studiofoto för full kontroll av komposition och ljus
• barnsligt och lekfullt

En ny barnslighet och optimism
“People need to stop and smile”, sa Leatrice Eiseman, executive director på Pantone Color Institute när hon presenterade företagets trendanalys inför 2018. Eiseman menar att vågen av intensiva färger bara är en naturlig förlängning av människans hektiska livsstil och tankeprocess. Det är dags att ha lite roligt. I en tid av reklamtrötthet behövs det marknadsföring som sprider glädje och väcker nyfikenhet med hjälp av färg och ett nytt formspråk.

Färgbomb handlar också om att involvera alla sinnen i kommunikation. Det talas allt mer om taktilitet, ljud och dofter menar Karin Sandelin, semiotiker på Kantar Sifo och expert på hur symboler och tecken tolkas. Färgerna ökar effektivt uttrycket för olika smaker i bilderna, och kan ses som en del av en rörelse mot högre interaktion mellan såväl människa-maskin som människa-varumärke menar hon.
Vad säger du med Färgbomb?
De instagramfilterdoftande bilderna som bygger på ljusa pasteller har inte försvunnit utan är en del av trenden. Signalerna de skickar ut handlar om oskuldsfull naivism, romantik, drömskhet och barndom. Något som vi inte har sett i den allvarsamma vuxenvärlden på decennier.

Men vi ser också allt mer av kombinationen ljusa pasteller och en starkare, mer mättad färg eller till och med en signalfärg. Då händer något - signalerna om oskuldsfullhet minskar och uttrycket blir istället närvarande och visar på ett mer kaxigt och direkt ställningstagande.
Hund: plap4350147 och porträtt man: plap4220030.
Politiska undertoner
Åter till Karin Sandelin som berättar att de kaxiga färgvalen fortfarande signalerar naivism, men en mer lekfull sådan som vill synas och som vill tala. Inte drömsk utan här och nu.

– Med kontrasterna uttrycker bilderna ett nytänkande och en självsäkerhet som inte räds vare sig naivism eller att stöta sig med någon. Obotlig optimism som ett statement! Allt är politik och här finns såklart intressanta aspekter av trenden – från en drömsk verklighetsflykt till en mer närvarande färgaktivism à la #jagärhär, avslutar Karin Sandelin.

Och ja, med presidenter som tar barnsligheten till nya nivåer behöver vi både aktivism och möjlighet att kunna skratta åt eländet. Hur kommer du att använda Färgbomb i din kommunikation?
På spaning efter färgbomb i reklam och kommunikation
Peka på bilden så får du veta mer om sammanhanget.
Prisbelönt print för Havaianas av Alpargatas S.A.I.C.
Mobilspelet Monument Valley. Känt för sina färgrika världar.
Kampanj augusti 2017 för nya busslinjer i Uppsala av Zellout.
Ikeakatalogen 2018.
Prisbelönt kampanj för Klarna av DDB Stockholm.
Nollhålsvisionen för Folktandvården av Garbergs.
DDB Stocholm, ny grafisk identitet för Delicato.
Wieden + Kennedy New York för Spotify.
Airbnb i Nicaragua. Från Airbnb:s blogg.
Dags att knyta ihop säcken
Videon till Becks Dear Life från skivan Colors som släpps 13/10 är perfekt att avsluta tema Färgbomb på. Den är gjord av multimediakonstnären Jimmy Turrell och ett tecken i tiden tycker vi. Enjoy!


Källor:
Karin Sandelin, semiotiker Kantar Sifo, Elle Decoration USA, Pantone Color Institute, Digitalartsonline.co.uk, Venngage.com, Splasheffect.ca.