Fler filter
bilder
close
Briefen bäddar för ett bra resultat
Grunden till en bra film är en bra brief, oavsett om du producerar själv eller lägger ut arbetet på ett produktionsbolag. Vi fortsätter vårt fokus på film med hur du lyckas med den viktiga briefen. Och så har vi även smugit in en fråga om vad som är viktigt när en film ska visas i mobilen. Vår guide är filmexperten Joakim Lindhé som du känner igen från del ett av vårt filmspecial. Vill du friska upp minnet hittar du del ett här.
                                                                              
Vad är en brief egentligen?
– Briefen talar om vad du vill uppnå med din film samtidigt som det är ett underlag för en filmare eller ett produktionsbolag för att skriva en offert. Därför är det bra om du i briefen får med alla faktorer som i slutänden kan påverka priset.
Vad kan det röra sig om för faktorer?
– För beställaren är det exempelvis viktigt att tänka in hur effektiva filmarna kan vara under inspelningen. Låt säga att det är flera personer som ska intervjuas i filmen. Produktionsbolaget räknar arbetstimmar. Kan beställaren samla alla intervjupersoner på en plats vid ett tillfälle, blir det förstås billigare än om filmarna ska resa runt till olika platser.
Vad tycker du är det vanligaste misstaget när man gör en brief?
– Att man är för knapphändig med information i briefen. Risken är att olika produktionsbolag tolkar uppdraget på olika sätt både kreativt såväl som ekonomiskt. Någon anser sig kanske behöva ta höjd för olika saker i onödan, medan den som lagt sig lägst i pris inte har förstått allt som beställaren förväntat sig. Risken är att både beställare och produktionsbolag i slutänden är missnöjda och behöver ha jobbiga samtal.
”Det har aldrig varit så billigt att producera som idag, men konkurrensen om publikens uppmärksamhet har heller aldrig varit hårdare.”
Checklistan – vägen till en bra filmbrief
Om svaren på de här frågorna finns med i din brief, ja då är förutsättningarna goda för att uppnå ett bra resultat till rätt pris!

• Vilket är syftet med filmen?
• Vilken är målgruppen?
• I vilket sammanhang är videon tänkt att visas?
• Vilken ska vara tittarens behållning efter att ha sett den?
• På vilket sätt ska tittaren uppmanas till handling efter att ha sett filmen?
• Vilken deadline gäller?
• Vilket språk ska filmen göras på?
• Vilken typ av bakgrundsmaterial kan du tillhandahålla i form av skisser, bilder, musik etc?
• Ta med en indikation på budgetram - 10 000, 100 000 eller en miljon?
På tal om briefer, har du något exempel på en film där man har lyckats bra med resultatet?
– Det här är en riktigt bra företagsfilm, tycker jag. Att nästan 200 000 har sett den är ett kvitto på det. Den är supertydlig, riktar sig till en smal målgrupp men innehåller ett väldigt bra visuellt bevis på vad den försöker förmedla. Det handlar om ett företag som tillverkar brickor till muttrar:

Vi avslutar med en fråga som många undrar över. Vad är viktigt att tänka på när man gör film för mobilskärmar?
– Börja starkt. Spara inte det bästa till sist. Tittaren bläddrar igenom sitt flöde i rekordtakt och fingret är ständigt redo att swipa vidare till nästa skojighet. Därför måste du under filmens första sekunder ge tittaren en riktigt bra anledning att stanna kvar till slutet.

– Tänk ljudlöst. På allt fler ställen på nätet ser man filmer som börjar spela upp, men där ljudet är något som tittaren aktivt måste lägga till. Många tittare kanske heller inte har tillgång till sina lurar i det ögonblick de får tillfälle att se din video, eller befinner sig i en bullrig miljö. Därför kan det vara klokt att fråga sig hur videon egentligen funkar utan ljud? Förstår man vad det handlar om ändå? Skulle textning göra filmen mer användbar? Tänk också på den lilla skärmens storlek när du skapar namnskyltar och annan grafik.

– Tänk på att försöka avstå från brevlådeformatet. Telefonens skärm är redan litet. Om produktionen inte redan från början är skapad i bioformatet 21:9, är det snarast ett slöseri på pixlar att lägga till ett par svarta fält för att få videon att se mer "filmisk" ut.
Om Joakim Lindhé
Större delen av sitt yrkesliv har Joakim ägnat åt TV i olika roller så som reporter, redaktör och producent. Det har blivit mycket nyheter och samhälle, men också kultur, talkshow och ett flertal dokumentärer.

Idag driver Joakim Yellow Kid som producerar förklarande animerade filmer. Han är också flitigt anlitad för utbildningar och rådgivning inom rörlig bild. Håll utkik framöver för i oktober lanserar Joakim två webbplatser med massor av bra information för dig som vill veta mer om film: videoakademin.com och filmamedmobilen.se.
God jul önskar vi på Johnér
Nja, inte riktigt än men vi ser att beställningar på julmotiv ökar i rask takt nu. Vi samlade därför ihop några av våra favoriter för dig som just nu mentalt pulsar i djup snö och sjunger Räven raskar över isen i jakten på det perfekta vinter- eller julmotivet. Klicka på någon av bilderna nedan så kommer du till våra förslag – en vild blandning av bästsäljare och nyinkommet!