close
Sluta informera, börja berätta
2016 är året för rörlig bild, men hur gör man? Den tredje och sista delen i vårt filmspecial handlar om budskap och storytelling. Vår ciceron är David Stavenow på Pophunters Film & Tv , efterfrågad regissör och manusförfattare. Han kan allt om hur man berättar i film och når fram med sitt budskap. Nu sätter vi igång!
Hej David! Vad arbetar du med?
– Jag är regissör och manusförfattare med 30 års erfarenhet av film. En vanlig missuppfattning är att filmmakare främst är en tekniker. Det stämmer inte riktigt. En filmmakare är någon som förstår människor och som kan berätta en historia. Så jag ser mig främst som en berättare.
Varför är det så viktigt att använda sig av storytelling?
– För att vi människor inte i första hand är skapade för att komma ihåg fakta. Vi trivs mycket bättre med berättelser och upplevelser. De kan ge ett sammanhang som gör att vi lättare tar till oss fakta. Det spelar ingen roll hur många gånger du läser: "Solnedgångar är vackra". Du kommer ändå aldrig att förstå på riktig förrän du har upplevt en solnedgång.
Här kommer två filmer som har samma syfte, att öka tillgängligheten för funktionsnedsatta. Vilken film minns du bäst?
Film 1
Film 2
Vad är lyckad storytelling enligt dig?
– Det handlar egentligen om fyra steg. Först måste du ha en story, något som är värt att berätta. Vad vill du ha sagt? Sedan måste du använda känslor för att berätta det du vill ha sagt. Varför? Därför att vi människor är inte så rationella som man skulle kunna tro. Våra beslut styrs i oerhört hög grad av våra känslor. Det tredje är att känslorna skall skapa en insikt. Vad ska mottagaren känna och tänka? Insikten leder till det fjärde och sista steget: Du vill att insikten skall leda till en "aktivitet". En sinnesändring så stark att tittaren gör ditt budskap till sitt eget och sen agerar i enlighet med det.
Vilket är det vanligaste misstaget när man ska berätta en historia i film?
– Ett vanligt misstag är att man vill berätta allt när det egentligen blir ett bättre resultat - om man nu är ute efter att aktivera tittaren - om man vågar sluta innan allt är sagt. Titta på den här filmen, den är ett bra exempel på vad jag menar.



– Hade filmen haft ett lyckligt slut, hade vi som tittare känt oss nöjda och inte agerat. Men med det här slutet är vi inte nöjda. Filmen har ändrat vår sinnesstämning till den grad att vi bara måste agera. Våra hjärnor funkar så. Sista tonen i en känd melodi måste spelas, lösningen på ett problem måste presenteras och en happy ending på en olycklig situation måste presenteras för annars sluts inte cirkeln. De allra flesta av oss vill oerhört gärna sluta våra cirklar.
Så var börjar man?
– Vi får ofta höra "vi vill lägga ut en liten snutt video på webben". Det viktiga är ju då videon och inte det eventuella budskap man hade. Det blir så att säga medlet före målet. Ett budskap avslöjar nästan alltid varför man vill kommunicera. Så börja alltid med varför. Vet du varför du säger något så kommer vad och hur att falla på plats.
Så skapar du en bra film som når ut
Det här är David Stavenows pålitliga recept:
• Berätta EN historia åt gången.
• Tala "målgruppska". Lär känna målgruppen, och kommunicera på deras villkor.
• Gör inte filmen längre än att du kan hålla tittarens intresse vid liv.
• Låt upplevelserna bära fram fakta – tvärtom fungerar inte.
• Säg inte vad du menar, visa det istället.
Varför inte så här?


Tack David Stavenow på Pophunters Tv & Film för att du delade med dig av din kunskap! Titta gärna in på Pophunters hemsida.

Tidigare delar i vårt filmspecial:
Del 1 - Varför vill alla ha rörlig bild just nu och hur gör man?
Del 2 - Briefen bäddar för ett bra resultat
Bilderna som vann silver i Svenska Designpriset
Grattis till fotograf Magnus Ragnvid och Hummingbirds! De vann i förra veckan silver för boken "2097 meter över havet" i kategorin Information Print på Svenska Designpriset. En storslagen bok med episka bilder från Kebnekaise gjord för Advokatfirman Cederquist.

Grattis även till dig som är kund hos oss, för du kan få tag på de flesta bilderna på vår hemsida!
Inget är som förr. Tack och lov.
Alla våra 300 000 svenska bilder är nu royaltyfria. Och vi har sett till så att våra nya abonnemang passar även den lilla budgeten.

Att livet kan vara så enkelt!