|
INSPIRATION Digital marknadsföring på tre minuter
|
 |
Digitaliseringen kommer att påverka allt vi vet. Det gäller att följa med, utvecklas och återuppfinna sig själv och sin affärsidé för att ha en chans att överleva. Låter det överväldigande? Lägg tre minuter på vår intervju med inspiratören Arash Gilan!
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
 |
Om Arash Gilan
|
 |
|
|
|
Arash Gilan är en flitigt anlitad föreläsare, både nationellt och internationellt inom digitala medier, trender och marknadsföring. Arash är medgrundare till och vice VD för en av nordens största digitala byråer, Viva Media Group.
Arash är en av Googles sex Google Agency Coaches i Europa och har utbildat byråer i 12 länder i hur man bygger ett framgångsrikt bolag.
|
|
|
|
Hej Arash! Vad betyder begreppet digital marknadsföring egentligen?
|
 |
– Onlinemarknadsföring, e-marknadsföring eller digital marknadsföring som det kallats på senare tid är etiketter för webbaserad marknadsföring.
– Överallt där digital webb finns kommer det även finnas digital marknadsföring, i köpt eller o-köpt form. Undantaget är förstås tjänster där vi betalar för att slippa reklam. Och den gamla devisen gäller fortfarande - syns du inte så finns du inte! Förenklat innebär digital marknadsföring att nå ut med budskapen och nå marknadsmålen via
digitala kanaler.
|
 |
|
 |
|
|
 |
 |
|
Hur ser du på den rådande reklamtröttheten i förhållande till digital marknadsföring?
|
 |
– När allt mer digitaliseras blir verkliga känslor och upplevelser allt viktigare. Ju mer digitala vi blir, desto viktigare blir den "mänskliga faktorn", för det är just känslor som digitaliseringen idag inte riktigt kan ge.
– Vi behöver mänsklig interaktion för att få helheten av våra upplevelser. Därför tror jag att kundupplevelsen blir viktigare än nya och häftiga produkter.
|
 |
|
 |
|
|
|
– Marknadsföring blir allt mer kundupplevelse och varumärken måste nollställa sig för att nå och möta de behov, vanor och värdegrunder som nya generationer har. Hur mycket tänker du på den digitala kundupplevelsen? Vi behöver använda data och intelligens för att veta så mycket som möjligt, för att snabbare kunna fatta rätt beslut, men addera känslan från den gamla formens marknadsföring eller ledarskap.
|
|
 |
 |
|
Trots banner blindness och adblockers så lever webbannonsen vidare än så länge. Vad är receptet på en framgångsrik digital annons?
|
 |
– Bra och datadriven innehållsreklam har människor i regel inga problem med. Problemet är att medier och nyhetssajter idag har alldeles för många annonser och att ännu fler annonser
skapas utan datadriven precision. Det blir till spam.
|
 |
|
 |
|
|
|
– Ett exempel på detta är när jag besökte en nyhetssajt där jag läste en känslofylld historia kring flyktingkatastrofen. Parallellt med läsningen möttes jag av en stor annons från en spelsajt som blinkade i alla sorters gladfärger. Användarupplevelsen blev noll, och som användare är det oundvikligt att bli irriterad.
|
|
|
|
Hur hade man kunnat göra istället?
|
 |
– Jo, tänk om det i slutet på artikeln istället fanns en väl genomtänkt annons från en hjälporganisation. Genom datadrivna beslut kan man skapa smarta annonser som konverterar och ger resultat. Mina bästa tips är tänk vilken annonsmiljö du rör dig i, använd dig av re-marketing som hjälper dig att nå människor som har besökt din webbplats, och ha en tydlig annons med ett tydligt erbjudande.
- Sist men inte minst, så led trafiken från banners till en sida som faktiskt kan konvertera resultat.
Missa inte del 2 om digital marknadsföring som kommer i juni. Där får du råd om hur du rent praktiskt går till väga för att skapa digital marknadsföring som ger resultat. Hur gör du för att synas och vad spelar bilder för roll i digital marknadsföring?
|
 |
|
 |
|
|
|
|
 |
|
 |
 |
|
Tävla om ett exemplar av Arash Gilan och Johas Hammarbergs bok Get digital or die trying
|
 |
I
Get digital or die trying får du konkreta verktyg för att kunna ta dig och ditt företag genom den digitala transformationen.
Sagt om boken:
"Varje kapitel erbjuder ett pärlband av insikter och tydliga redskap att använda i arbetet. Obligatorisk läsning!"
Dilsa Demirbag-Sten, författare och grundare av Berättarministeriet.
Vi har ett signerat exemplar som kan bli ditt! E-posta oss ett förslag på ett ämne som du skulle vilja läsa om i vårt nyhetsbrev.
Hör av dig till
info@johner.se senast 5/6 2016. Juryn som består av vår nyhetsbrevredaktion, väljer det mest spännande förslaget. Vinnaren får alltså både en bok och se sitt ämne i ett kommande nyhetsbrev!
|
 |
Eller så kan du köpa boken till specialpris här...
|
 |
|
|
|
JUST NU GILLAR VI Henriks Kindgrens bilder på flyga drake
|
 |
De här bilderna kommunicerar frihet, rörelse, drömmar, lekfullhet och förväntningar. Bildserien är starkt symbolbärande och passar extra bra om du vill signalera rörlighet, nystart, förändring och framtidshopp. Det finns 26 bilder i serien, klicka på bilderna för att se dem alla.
|
|
|
|
|
|
 |
Gillade du någon av bilderna extra mycket? Här hittar du dem:
|
 |
|
|
|
» IMA133589, Michael Jönsson
» IMA145799, Henrik Sellin
» CAI412-27891
» MASMA45199
» IMA129004, Hans Berggren
» IMA138484, Henrik Kindgren
» IMA138499, Henrik Kindgren
» IMA138504, Henrik Kindgren
» IMA138489, Henrik Kindgren
» IMA138525, Henrik Kindgren
» IMA138544, Henrik Kindgren
» IMA138495, Henrik Kindgren
|
 |
Porträtt, Arash Gilan: Rickard Liljero Eriksson
|
|
|
|
|