Fler filter
bilder
close
Kvinna meckar med bil med son.
HÅLLBARHET Trend eller nödvändighet?
Design- och varumärkesstrategen John Mellkvist är specialist på hållbarhet, ordet som vi hör överallt nu. Här berättar han om varför hållbarhet är något som varje företag bör integrera i sitt varumärkesarbete, var du börjar och vilka fallgropar du måste undvika.
Hej John! Varför ska företag och organisationer sätta hållbarhet högt på sin dagordning?
– Kunder dras till företag som vill väl. Hållbarhet är en så viktig fråga att alla måste hitta sin väg in i det. Står du utanför kommer inte kunder vilja hänga med dig, så det handlar om en överlevnadsfråga i längden.
Vad ser du i vår omvärld som driver hållbarhetsfrågan för tillfället?
– När nyhetsflödet känns dystert är det värt att tänka på hur många av de riktigt stora innovationerna som kommit ur nöd. Svåra tider vrider upp en fjäder för idékraft. Världens just nu mest innovativa företag har uttryckligen utopin som affärsidé. Tesla, Facebook, Virgin och Google driver alla en intressant utveckling för en bättre värld.
– Vi har också affärsmodellen "Third way commerce" med TOMS Shoes i spetsen. För varje par skor du köper från dem så skänker de samtidigt ett par skor till en behövande. Det skapar en känsla av att göra konkret nytta hos kunden. Att alla kan göra något är en insikt som växer lavinartat och något som företag inte har råd att ignorera.
Berätta mer om utopin som affärsidé!

– Det handlar om företag som använder utopin som vision och drivkraft för att göra gott. Google och Facebook har ambitiösa projekt inom många områden. De pekar ut stora globala problem och målar skickligt upp bilden av en värld som fungerar bättre än dagens.

– Ett av projekten är att tillhandahålla uppkoppling och internet till de icke uppkopplade delarna av världen, via ballonger och soldrivna drönare. De ser internet som förutsättningen för en hälsosammare och rättvisare värld.

– Ytterligare ett exempel är Tesla som vill förändra hur världen använder energi. Deras bilmodeller är sätt att visualisera idén om ett inspirerande alternativ – att med hjälp av kraftfulla batterier göra världen oberoende av miljöförstörande energislag.
Vi är mest vana att prata om ekologisk hållbarhet, men vad ingår i begreppet hållbarhet egentligen?
– Förutom ekologisk hållbarhet brukar jag också tala om ekonomisk och social hållbarhet. Vi ser en ny feminism som är inriktad på positivism och att stärka kvinnors självförtroende. Exempel på detta är projektet HeForShe som frontas av skådespelaren Emma Watson.

– Det växer också fram en mer nyanserad bild av äldre. De behövs i arbetslivet och tillför andra värden än unga. Ta bara den snart 95-åriga stilikonen Iris Apfel, eller BMW som har anpassat löpande bandet för att äldre ska kunna arbeta där med mjukare mattor, sittpallar och specialgjorda skor till den seniora arbetskraften.
– Företags välgörenhet har länge varit något som man satsat på efter att företaget funnits en tid och börjat generera vinst, men nu vill man hellre starta företag med filantropin som grundidé och sedan skapa lönsamhet genom att göra gott. Allt detta ingår i en alltmer nyansrik strävan mot en hållbar utveckling för världen.
Ser du att någon av hållbarhetstyperna är viktigare än de andra?
– Nej, det är snarare så att de tre varianterna samverkar. Den övergripande insikten är att människor har behov av något mer än bara produkter. I grunden handlar det om utjämning. Idag kan vi snabbt skaffa oss en omvärldsbild och då framträder världens ojämlikheter tydligt. Det gör att fler kan och vill engagera sig.
Vad är en vanlig fallgrop när företag arbetar med hållbarhet?

– Du måste övervinna floskelfaktorn och hitta en naturlig ingång till hållbarhet. Känns det påklistrat har man valt fel ingång. Om ens hållbarhetssatsning inte upplevs som äkta, tydlig och självklar upplevs man som falsk.
JOHN MELLKVIST TIPSAR
Kom igång med ditt hållbarhetsarbete och få det att bli lönsamt
• Analysera hur branschen fungerar där din organisation är verksam

Vad finns det för problem och akilleshälar i branschen? Börja gräv där för att identifiera var fokus ska ligga. Studera andra branscher där hållbarhetsarbetet har fungerat bra.

• Låt hållbarhet utgöra grunden för organisationens identitet och affär

Tänk på att kunden köper in sig i företagets strävan att förbättra världen, så gör detta till en totalupplevelse. Ett inspirerande exempel är det schweiziska företaget Freitag som återvinner lastbilspresenningar för sina väskor och plånböcker. De gör istället för att säga.
• Skapa ett satellitprojekt

Ta fram en ny produktlinje eller motsvarande, och gör det bra. Den lilla smala produktlinjen blir en spjutspets som smittar av sig på hela företaget. Man kan ta extra hjälp av en trovärdig individ som talesperson för konceptet.

Jeansmärket G-Star gjorde den uppmärksammade kollektionen Raw for the Ocean ihop med Pharrell Williams som ett sätt att belysa problemet med all plast som finns i våra världshav. Det öppnar upp för möjligheten att styra hela företaget i en sådan riktning.

Om John Mellkvist
Design- och varumärkesstrateg, vars trendspaningar går att läsa i bland annat tidningen Resumé, designtidskriften Rum Design och livsstilsmagasinet Sapir. John är en uppskattad inspirationsföreläsare och får ofta kommentera nya omvärldstrender och varumärkesfrågor i olika medier. Läs mer om John och hans verksamhet på www.mellkvist.com.
Fortsättning följer...
Så kan hållbarhetstänk visas i bild
Kommunikation och hållbarhet är inte längre separata områden. Att integrera hållbarhetsfrågorna i varumärkesarbetet är avgörande i varumärkesarbetet är avgörande när allt fler kunder väljer företag som vill väl. Med rätt bildval signalerar du en tydlig identitet och kommunicerar verksamhetens kärnvärden. Så vad ska du tänka på för att kommunicera hållbarhet i bild?

I nästa nyhetsbrev följer vi upp med del 2 i vårt fokus på hållbarhet! Semiotikern Karin Sandelin berättar om hållbarhet i bild och det blir många bildexempel på vad som fungerar utifrån vilka värden du vill betona!
TIPSET
BILDPAKET Nu kan alla använda riktigt bra bilder
Inget fångar uppmärksamheten i mediebruset som en riktigt bra bild. Hos oss hittar du bilder tagna av Sveriges främsta fotografer. Bilder som lyfter ditt varumärke och talar till din målgrupp. Och vet du, riktigt bra bilder kostar mindre än du tror. Bildpaketen är snälla mot din budget utan att du behöver göra avkall på bildkvaliteten.

Nästa gång du handlar hos oss, fråga efter våra fem- och tiopack. Hör av dig så berättar vi mer! 08-644 83 30 eller info@johner.se.
Våren är på väg...
VÅRKÄNSLOR I SKÄRMSLÄCKAREN
För att bjuda på lite extra bildinspiration har vi skapat en skärmsläckare i kalenderform. Fri att ladda ner så att du kan njuta av ett levande bildutbud när datorn vilar sig. Just nu uppdaterad med härliga vårbilder!
Ladda hem
skärmsläckaren »