close
                                                                              
There's a new kid on the block
I åratal har det talats om att rörlig bild kommer att bli stort, och 2016 är året då det händer. Varför vill alla ha rörlig bild just nu och hur gör man? Vi har pepprat filmräven Joakim Lindhé med frågor så att du kan lära dig av hans erfarenheter och få vettiga råd om film. I detta och nästa nyhetsbrev har vi fokus på rörlig bild, och Joakim är med hela vägen. Nu kör vi!
Hej Joakim! Vad arbetar du med?
– Större delen av mitt yrkesliv har jag jobbat med TV, som reporter, redaktör och producent – först på fyrans lokal-TV, därefter på SVT i Malmö. Det har blivit mycket nyheter och samhälle, men också kultur, talkshow och ett flertal dokumentärer.

– Idag driver jag Yellow Kid som producerar förklarande animerade filmer, yellowkid.se. Jag jobbar också med utbildning och rådgivning inom rörlig bild.
Varför vill vi ha rörlig bild just nu tror du?
– När jag började jobba med rörlig bild kostade kamerorna flera hundra tusen, distributionen skedde via VHS-kassetter eller via ett fåtal etablerade TV-kanaler. Väldigt många av de hinder som förr fanns i form av ekonomi och distribution har försvunnit. Idag kan det räcka med en smartphone för att göra film och starta en kanal som når hela världen.

– Samtidigt har konkurrensen om mediekonsumenternas tid ökat dramatiskt. I valet mellan att läsa en text eller att se en film, kräver en film mindre ansträngning av mig som mediekonsument, i synnerhet på en liten skärm.
Vilken typ av kommunikationsbehov passar rörlig bild för?
– När det handlar om känslor och action är filmen oslagbar. Något cyniskt skulle man kunna uttrycka det som att "folk som gråter och bränder gör sig bra i TV".

– Den rörliga bilden är också väldigt bra när man ska visa hur något går till. På Youtube har genren med tutorials och how to-filmer vuxit sig otroligt stor. Vill man lära sig hur man knyter en slips, hur man bygger ett trädäck eller hur man får en bebis att sluta gråta, är det mycket lättare att ta till sig när någon visar i handling hur det ska gå till, än att läsa om det.
Vad är en bra film egentligen?
– Min egen enkla måttstock: Vill jag se den till slut = bra. Vill jag se om den = kanon, vill jag dela den = fantastisk! Men svaret kan vara helt olika beroende på vilket perspektiv man har. Man kan också säga en bra film är den som tittaren tycker är meningsfull att titta på.
Hur blir en film meningsfull för tittaren?
– För att ta ett exempel… Min dotter håller på att ta körkort och skulle lära sig att backa runt hörn. På Youtube hittade hon en film som en körskola hade producerat. Rent tekniskt är den kass – inte ens skarp, men läraren förklarar på ett sätt som gör att min dotter fattar hur hon ska göra. Den har över 100 000 views! Är det en bra film? Nej, absolut inte, tycker jag med mina TV-proffsögon, men den svarar mot ett genuint behov hos de som behöver lära sig att backa runt hörn.

– Kan man erbjuda information som har ett tydligt värde för en specifik grupp, då har den tittaren väldigt stort överseende med olika tekniska skavanker. Den toleransen finns inte i alla lägen. En billig, hemgjord film kan direkt motverka sitt syfte om den ska sälja in en dyr kvalitetsprodukt.
Vad tycker du att man kan göra bättre med rörlig bild jämfört med stillbild?
– Allt har sitt existensberättigande men en film behöver ofta bäddas in med både text och stillbild.

– För att berätta en historia behöver stillbilden i sin tur ofta kompletteras med texter. Allt det kan du få in i filmen.
Så skapar du en film som når fram
• Utgå från tittaren. Du kan erbjuda tre olika beståndsdelar: information, fascination och identifikation. Informera inte, berätta historier och få gärna filmen att mer handla om människor än teknik eller något annat.

• Börja gärna med att krasst fråga dig själv: Varför i hela friden skulle någon vilja titta på det här? Vad skulle få mig att vilja titta på den här filmen till slut?

• Formulera vilket jobb du vill att filmen ska göra. Därefter kan du börja tänka på vilka medel du kan ska använda för att nå målet. Då blir det lättast att komma rätt.

• Tänk större än bara själva videofilen. Ett bra namn, rätt tumnagel-bild, en rättvisande innehållsbeskrivning, är också viktiga komponenter att ta hänsyn till för att filmen ska fungera i slutänden.
Hur gör du en tydlig filmbrief? Det och mycket mer får du veta i nyhetsbrevet den 29 september!
Ensam är inte starkast.
Nyhet! Köp ett bildpaket! Det blir billigast så.
Behöver du fler än en bild är det billigare att köpa ett paket. Bildpaketen finns i tre storlekar som du köper direkt här på hemsidan.