close
BILDKOMMUNIKATION
Världen förändras, men gör dina bildval det?
Reklamen ska spegla samhället. Så varför är det så många som fortfarande inte syns? Maria Niemi på kommunikationsbyrån Hyvää, expert på inkluderande kommunikation, ger råd på vägen till dig som vill lyfta mångfald.

Hej Maria! Varför är det viktigt för företag och organisationer att kommunicera mångfald?
– Det är en överlevnadsfråga. Världen blir allt mer global och mångfacetterad. Det går inte längre att stöpa människor i samma mall. Därför går det inte heller att kommunicera efter ensidiga mallar.

– Alla som inte känner igen sig i den ensidiga bilden kommer vända sig någon annanstans. Ens målgrupp går inte längre att definiera med en enkelspårig persona. De företag och organisationer som kan hitta sätt att nå olika sorters människor på smartast möjliga sätt kommer att vara de som tar sig framåt.
Vad är normkreativ kommunikation för något?
– Normkreativ kommunikation handlar om att göra något kreativt av rådande normer och på så sätt förändra dem successivt.

– Det handlar om att kommunicera så att fler, oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet och funktionsvariation känner sig sedda och välkomna. Det handlar om att gå från analys till handling. Och att leka med normer! Normkreativ kommunikation är inte bara smart, det är kul också.
Vad tycker du är det vanligaste misstaget när man väljer bilder till sin kommunikation?
– Att välja bilder som förmedlar stereotyper, utan att ifrågasätta det. Det kan handla om att förmedla unkna könsroller till exempel.

– Ett annat vanligt misstag är att bara visa normen, till exempel köra en kampanj för barnfamiljer men bara välja bilder på mamma-pappa-barn. Det är otroligt många familjer som inte kommer känna igen sig i den bilden.
Mångfald i bild blir lätt klichéartat så som man kan se i många amerikanska bildbyråbilder. Hur undviker man den känslan?
– Det viktigaste är att inte jobba på rutin utan att ständigt ifrågasätta och omvärdera. Ta hjälp av någon som har de normkreativa glasögonen på sig.

– Jag tillhör till exempel själv vithetsnormen, så det är jättelätt hänt att jag utgår från mig själv och därför gör missar, så jag tar hjälp av andra för att upptäcka missar. Vi är alla bara människor. Men vi kan hjälpa varandra.
Om Maria Niemi
Maria Niemi är kommunikationsstrateg som driver företaget Hyvää Kommunikation, med specialisering mot normkreativ, inkluderande kommunikation - men också mot strategisk kommunikation i stort.

Maria är också en del av projektet Fairtale ihop med Terese Raymond och Stina Gullander. Tillsammans undersöker de marknaden för normkreativa bilder, med stöd av Vinnova.
KUNDCASE Att nå fram till dagens visuella konsument
Johnérbilder i storformat lockar kunder till Lifes nya koncept Sport Store

När Nordens största hälsokedja, Life, nyligen öppnade sin första konceptbutik i köpcentrat Mall of Scandinavia, ville man gestalta butikens träningsprofil i butikskommunikationen. Tillsammans med byrån Detail Produktion skapade Life en butiksyta där bilder får ta en stor plats och profilerar butikens inriktning på ett inbjudande sätt.

Bilderna som föreställer träning i olika former, sätter en skön stämning i butiken och används längs med väggarna och även till skyltmaterial.
"Responsen över förväntan"
– Lifes Sport Store är en liten men tydlig flagshipbutik, i ett köpcentrum med hög profil generellt och även inom just sport, säger marknadschefen Thomas Johansson. Mottagandet bland kunderna har varit över förväntan berättar Thomas.

Lifes Sport Store är ett bra exempel på hur bilder bidrar till att förhöja köpupplevelsen hos dagens visuella konsument, samtidigt som bilderna lyfter Lifes varumärke. Snyggt jobbat!
Längdskidåkaren Anders Södergren och koncernchefen på
Life Europe, Lars Fins, inviger Life-butiken på Mall of
Scandinavia.
Tipset
VI NÖRDAR IN OSS PÅ NORMKREATIVA BILDER
Med sökordet normkreativ hittar du enkelt bilder som bryter normerna
Många som tänker på bildbyråbranschen ser förmodligen en hel del stereotypa bilder framför sig. Men vi är ingen vanlig bildbyrå. Vi hjälper dig att visa hela din målgrupp i bild!

Vi vill påverka branschen och göra det enklare att hitta normbrytande bilder

• Vi vill göra det enkelt för dig att hitta bilder som speglar mångfald i olika former. Bilder som dina kunder känner igen sig i. Det är avgörande för din trovärdighet att bilderna pratar samma språk som dina kunder.

• Vi arbetar just nu intensivt ihop med våra fotografer för att bredda mångfalden i de bilder som du kan köpa hos oss. Resultatet har redan börjat synas på vår webbsida. Och ännu mer bilder och nyheter kring detta kommer under året.

Att tänka normkreativt och att visa det i bild ger positiva ringar på vattnet

• Studier vid Handelshögskolan i Stockholm* visar att människor som exponeras för mindre stereotypa porträtt i reklamen är mer benägna att ta den till sig. De känner också större samhörighet och empati till avsändaren.
Pröva nya sökordet normkreativ
Gillade du någon av bilderna extra mycket? Här hittar du dem:
Porträtt av Maria Niemi är fotograferat av Kristina Wicksell.
*Studierna har lets av Sara Rosengren, docent i marknadsföring, Handelshögskolan i Stockholm