|
|
Nämn några varumärken som du tycker är skickliga på att hantera digitala kanaler och kampanjer som vi kan inspireras av!
– Arla är duktiga på både egna och köpta kanaler och får därmed mycket förtjänad media. E-on är ett annat exempel som liksom Arla skapar intressant och värdefullt innehåll för sina kunder.
|
|
|
|
Tipset
|
|
|
|
|
|
|
Bilder inte bara inspirerar, bilder säljer
|
|
Vår hjärna fungerar på så sätt att vi kan låta bli att läsa text men
vi kan inte låta bli att läsa av en bild. Det är därför som bilder fungerar så bra för att fånga uppmärksamheten hos din mottagare.
Speciellt bra fungerar bilder som är optimerade för sitt sammanhang och det de ska kommunicera så klart. Det är också viktigt vilken text som hör ihop med bilden. Men det går att hitta gemensamma drag för de bilder som fungerar bra digitalt.
Vi frågade vår creative director Mårten Johnér vad man kan tänka på när man väljer bilder till digitala kanaler.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mårten Johnér tipsar!
• När du letar bilder hos en bildbyrå fäster sig ditt öga vid vissa bilder när du scrollar igenom dina bildsökningar. Redan där har du en indikation på en bra bild om den lyckas sticka ut bland 50 andra på en sida.
• Använd dig av bilder som visar kontraster i färg eller motiv.
• Eftersom många använder mindre skärmar för att titta på digitalt innehåll, gör sig färgstarka, tydliga bilder som är rena och grafiska i sin komposition bra i en mobil.
• Ha gärna mycket luft i bilden och tänk på att liggande bilder är bekväma för ögat att läsa av.
• Instagram och selfies har smittat av sig, bilder som är äkta och inte så reklamaktiga fungerar extra bra.
• Slutligen, var inte för likriktad! Se inte ut som alla andra, gör något oväntat som sticker ut även om det bryter mot gängse rekommendationer. Titta på hur dina konkurrenter gör, och så gör du tvärtom.
Vill du ha ytterligare inspiration, så titta på några bildexempel, som vi har valt ut. Bilder som generellt gör sig fint i digitala kanaler. Varsågod:
|
|
|
|
Tävla om boken Mobilism av fotograf Hans Malm
|
|
Sista spiken i kistan för den som inte insett behovet av att ha en tydlig digital strategi är nog nya boken Mobilism.
Mobilism är en samtidsstudie i bild av vårt ökade mobilanvändande, överallt och hela tiden. Boken samlar 400 bilder som alla visar ovetande människor djupt försjunkna i sina mobiler. Kanske är du själv med utan att veta om det?
Boken innehåller även en text av professor Micael Dahlen. Redaktör för boken är Dawid, Lasse Burell står för formgivningen och boken ges ut i en exklusiv upplaga om 500 ex av Broeker Books.
För att delta i tävlingen
e-postar du oss en önskefråga som du vill att vi ställer till en digital expert i nästa nyhetsbrev. Den som e-postar oss först får boken! |
|
|
|
|
|
|
|
Företagspartner Rädda Barnen
|
|
|
|
|
Ditt företag kan också bli företagsvän till Rädda Barnen!
Den senaste tiden har vi verkligen fått uppleva bilders kraft på riktigt. Vi är många i Sverige som har berörts av de starka bilder och berättelser som nått oss från den svåra flyktingsituationen i Europa.
Johnér är företagsvän till Rädda Barnen, något som ditt företag också kan bli. Som Företagsvän gör ni en viktig insats för barn som lever i utsatta situationer. Ni är med och räddar liv - och ni förändrar barns liv till det bättre så att de kan känna sig trygga och vågar tro på att det finns en framtid.
Så blir du Företagsvän (Rädda Barnens hemsida)
|
|
» ETS16750, Johan Alp
» IMA106196, Susanne Walström
» IMA106206, Susanne Walström
» IMA106181, Susanne Walström
» IMA106237, Susanne Walström
» IMA127354, Anna Roström
» IMA130771, Stefan Isaksson
» IMA83536, Susanne Walström
» IMA125781, Magnus Ragnvid
» IMA114702, Hélen Karlsson
» IMA127257, Jan Töve
|
|
|
|
|