Fler filter
bilder
close
Att nå fram till dina mottagare är en allt större utmaning
E-post är fortfarande den digitala kanal som skapar störst ROI (return on investment) för de som använder sin data och sina verktyg rätt. Vilka är de senaste trenderna inom e-postmarknadsföring och hur kan god design öka effekten av ditt nyhetsbrev?
Vi sökte svaren hos Tim Hansson, grafisk formgivare och expert på design av e-postutskick hos APSIS. Fler än 6000 kunder runt om i världen använder APSIS nyhetsbrevsverktyg för att skicka en miljon e-mail varje timme, dygnet runt. I vår interjvu får du flera handfasta tips av Tim, som du kan börja jobba med redan idag.
Hej Tim! Hur mår det digitala nyhetsbrevet som marknadsföringskanal år 2015?
– Nyhetsbrevet är en trotjänare som fortfarande har hög relevans. Rätt använt kan nyhetsbrevet förbättra kundlojaliteten, öka försäljningen och stärka varumärket. Det finns mycket att vinna! Att ha en mobiloptimerad design är något vi starkt rekommenderar.

Varför är det viktigt med mobiloptimerad design?

– Vi lever med våra mobiler dygnet runt och kollar e-posten i mobilen flera gånger varje dag. Framförallt inom business-to-consumer-segementet är öppningssiffror för nyhetsbrev och konverteringsgraden i mobilen höga. Inom business-to-business ser vi att man ofta öppnar samma nyhetsbrev först i mobilen och senare i datorn.
Vad finns det för visuella trender inom e-postmarknadsföring just nu?
– Flat design ser vi precis överallt. Som många säkert redan vet så betyder det en minimalistisk och enkel design, där man tar bort all känsla av djup och all överflödig dekoration. Istället lägger man fokus på typografi, former och färger. Nu har vi haft flat design så pass länge att det börjar växa fram en version 2.0 där man igen skapar mer djup, men det är fortfarande innehållet och enkelhet som är i fokus.

– Med det här följer också användandet av "white space", dvs rikligt med luft mellan varje element. Det passar perfekt för e-postmarknadsföring eftersom "white spaces" ger enkelhet och tydlighet. Vi läser inte digitala texter direkt, utan vi scannar av och letar efter viktiga punkter.
Vad spelar bilder för roll i nyhetsbrev tycker du?

– Bilder blir allt viktigare och är ett exceptionellt effektivt sätt att förmedla ett budskap och en känsla med. Kvalitativa bilder skapar engagemang och en positiv användarupplevelse. Med bilder blir det lättare att till sig en text och skapa översikt över ett innehåll. Det är ingen slump att Instagram och Pinterest växer så starkt.
Ser du några speciella bildtrender för tillfället?
– I dagens arbetsvärld börjar privatliv och arbetsliv flyta mer och mer ihop. Det gör att man kan frångå B2B och B2C lite i mina ögon då du alltid arbetar med H2H-kommunikation, Human-to-Human.

– En annan trend är att man använder bild till att beskriva ren fakta. Exempelvis en klädaffär som kommunicerar att de har 20% rabatt genom att visa en bild där kläder är formade i högar till att bilda siffrorna 20%. Jag tänker också på användandet av gif-bilder som en tredje trend. Alltså animerade stillbilder som skapar en rörelse.
Allt fler har retinaskärmar. Vad är det för något och hur påverkar det användandet av digitala bilder?
– En retinaskärm har en högre pixeltäthet än andra skärmar, så att bilder återges med en enorm skärpa och klarhet. Det gör att bilder behöver vara dubbelt så stora för att inte framstå som oskarpa i en retinaskärm.

– Retina finns på de flesta smartphones och på allt fler datorskärmar också. Det blir en balansgång mellan att ha tillräckligt stora bilder för att de ska se bra ut, samtidigt som vi inte vill ha för stora bilder som väger för mycket. Ett riktvärde är att en bild aldrig ska väga mer än 400-500 kb.
Vad ger du för råd till den som är sugen på att öka effekten av sina utskick?

– Först och främst skaffa en mobiloptimerad design och helst ska också landningssidan, dit man vill leda kunden, vara mobiloptimerad. Du får alltid god effekt av att lägga ner tid på tyopgrafin. Lite beroende på vilket typpsnitt du använder, är vår generella rekommendation är att använda storlek 16 px. Och glöm inte att göra tydliga knappar som går att klicka på i mobilen. Ett finger är 46 px stort.

– Sedan gäller det att göra en hård prioritering av innehållet i nyhetsbrevet. Ta bort allt onödigt och jobba mycket med bilder. Slutligen, ansträng dig för att hitta en säljande ämnesrad. 35% av öppningarna styrs enbart av det som står på ämnesraden. Har du möjlighet att testa olika ämnesrader innan utskick på mindre segment av din adresslista så gör det.
Ingredienserna i ett riktigt dåligt e-postutskick enligt Tim
• Nyhetsbrevet saknar ett tydligt syfte.

• Det är otydligt vad man vill att läsaren ska göra genom att brevet saknar klara call-to-actions och knappar.

• Dålig typografi som gör brevet svårläst och för små knappar.

• Man har inte prioriterat innehållet så att nyhetsbrevet innehåller för många saker och det viktigaste står inte överst.

• Bilderna är inte klickbara.

• Nyhetsbrevet har irrelevant innehåll för läsaren.

• Du har inte läsarens tillstånd att skicka e-post.
5 frågor som hjälper dig att nå framgång med ditt nyhetsbrev
• Vem skickar du till?

• Varför skickar du det här nyhetsbrevet?

• Vad vill du att läsaren ska göra?

• När är en lämplig utskickstid?

• Var kommer mottagaren befinna sig när han eller hon läser utskicket?
Tipset
Fem skäl till att följa oss på Instagram
Vi vill gärna träffa dig på Instagram!

• Du får ett flöde av inspirerande bilder som kanske inte alltid är de bilder som är lätta att hitta på egen hand.

• Vårt konto kidnappas då och då av våra fotografer, så du får fler perspektiv på fotografi än bara vårt.

• Du får hänga med i livet bakom kulisserna på en bildbyrå.

• Vi kommer ha tävlingar där du kan vinna fina bilder från våra toppfotografer.

• Du kan se och inspireras av hur Johnérbilder används av andra kunder. Kanske har du själv något kundcase med johnérbilder som du kan dela med dig av?

(• Oh, en sjätte anledning! Du kan förstås enkelt tipsa oss om vad för bilder du saknar i kollektionerna eller kommunicera annat du tycker vi behöver ha koll på. Dialog helt enkelt!)
Vi ses på Instagram, vi heter johnerimages!
Happy Halloween!