Fler filter
bilder
close
TYGLA BILDENS KRAFT Skapa en bildspråksmanual
Rätt använt är bildspråket ett av dina starkaste verktyg för att särskilja dig från dina konkurrenter. En bildspråksmanual ser till att det bildspråk ni använder är enhetligt, fyller sitt syfte och att hela organisationen pratar i bild på samma sätt. Men hur skapar man en bildspråksmanual? I vår intervju med contentstrategen Peder Lingdén får du svaren.
Hej Peder! Berätta, vad arbetar du med?
– Jag är contentstrateg på Sitrus Agency. Det innebär att jag för mina kunders räkning tar ett övergripande ansvar för att optimera berättande kommunikation ­i olika kanaler och format. Min uppgift är att övertyga och locka människor till lojalitet och handling.

– Förutom många år som kommunikationsspecialist så har jag också undervisat i fotografi samt jobbat ett antal år som frilansfotograf. Visuell kommunikation ligger mig varmt om hjärtat.
Vad innebär begreppet visuell tonalitet?
– De flesta är överens om att bilder är kraftfulla och väcker känslor. Men långt ifrån alla har reflekterat över vad det är i bilderna som sätter tonläget. En bild kan vara högljudd, lågmäld, kall, varm, övertydlig, långsam och snabb - precis som när du kommunicerar verbalt.

– Om du vill starta en luftig och harmonisk yogastudio kanske du inte ska använda starka färger som rött och gult eller använda detaljrika (röriga) sepiatonade bilder med vinjettering. Det sistnämnda kan dock funka om du vill starta ett mysigt New York-inspirerat kvarterskafé.
– Visuell tonalitet handlar om ditt tonfall, hur du säger saker i bild. Du kan exempelvis bedriva bankverksamhet på en mängd olika sätt, din speciella filosofi, din personlighet, ska gå fram i bilderna och alla deras beståndsdelar.
Vad har man att vinna på att tänka igenom den visuella tonaliteteten?

– Våra hjärnor är förtjusta i bilder, vi har lättare att minnas dem än text och de påverkar oss ofta mer direkt. Visuell kommunikation är alltså mycket kraftfull, och om den inte talar samma språk som du gör i övrigt blir dina mottagare förvirrade och förtroendet minskar.

– Omvänt kan man också säga att om du är noga med ditt visuella tonfall och utnyttjar kraften i en sammanhållen kommunikation - ja, då vinner du.

Varför ska man ha en bildspråksmanual tycker du?

– Utan dokumentation och riktlinjer är det väldigt svårt, eller omöjligt, att hålla en konsekvent visuell kommunikation. Olika intressenter kommer att gå på sin linje och tycke och smak. Det är inte en optimal situation.
Ett enhetligt bildspråk pratas det ofta om, men vad betyder det egentligen?
– För att du ska bli trovärdig och kännas äkta som avsändare så är det viktigt att vara konsekvent. Visst har vi alla olika personlighetsdrag - även varumärken - men om du är hårdkokt ena dagen, mjuk och eftertänksam den andra och något annat den tredje så blir vi bara förvirrade.

– Vem är du egentligen? Att ha ett enhetligt bildspråk betyder att du har valt en visuell väg och håller dig till den.
Hur undviker man att en bildspråksmanual inte bara blir ett ytterligare policydokument i mängden?

– Den måste vara lättillgänglig och rolig att läsa! Det är tacksamt att jobba med bildmanér då det faller sig naturligt att använda exempel, moodboards och annat som är lätt att ta till sig. Sedan måste naturligtvis pedagogiken finnas där - visa varför det är både viktigt och kul med tonalitet!
Vad för grundläggande delar innehåller en bra bildspråksmanual?
– Förutom pedagogiska och tydligt gestaltade riktlinjer behöver du en utförlig kontext. Hur passar ditt visuella språk in i helheten? Hur ser koppling till varumärkesidentitet och framtida mål ut? Du vill inte ha ett dokument som säger att du ska ha kort skärpedjup och glada färger, du vill ha ett dokument som ger hela storyn och varför kort skärpedjup är så viktigt för just er.

Vad ska man absolut inte göra när man skapar en bildspråksmanual?

– Gå på tycke och smak.

Till sist, vad är ditt bästa råd till den som nu vill börja arbeta med att ta fram en visuell tonalitet?

– Börja i rätt ända och satsa på ett bra förarbete. Bottna i varumärke och identitet, inventera dina personlighetsdrag och klä dig visuellt därefter.
Svart på vitt
Låt det färgstarka stå tillbaka för en stund, och vila istället ögonen på vårt svartvita bildval. Det händer något när vi betraktar omvärlden i svartvitt. Märker du hur motiven träder fram på ett annat sätt? Kan svartvitt vara ett sätt för dig att synas?
KVALITET SCHMALITET?
Vår syn på ett uttjatat ord och varför det gör skillnad för dig
Självklart är bildens komposition och hur den kommunicerar med betraktaren viktiga när man talar om kvalitet. Det är där det börjar, men för oss handlar det om så mycket mer:

• Våra bildfiler håller högsta kvalitet med maximal information bibehållen för bästa tryck och bästa resultat i retinaskärmar. Bilderna är tillgängliga i hög upplösning (100 Mb).

• Vi vet hur bilden har använts tidigare så att du kan förvissa dig om att ingen konkurrent använder samma bild som ditt företag.

• Juridisk kvalitet är något vi tar på största allvar, så att du kan lita på att bilden har alla nödvändiga tillstånd från modeller och för avbildade egendomar. För maximal trygghet kan du beställa ett specifikt tillstånd för just din publicering. Extra bra för dig som använder bilder till känsliga publiceringar som läkemedel eller politik.

• Vi har högsta kreditvärdighet, det är tryggt att handla hos oss.

• Vi har en prisad kundservice. Läs gärna på Reco.se vad våra kunder tycker om oss!

Varmt välkommen till oss!