|
Vad säger du med dina bilder egentligen?
|
|
Du vet det redan fast du tänker kanske alltid inte på det - i vår kultur avläser vi bilder från vänster till höger. Varför är det så viktig kunskap? Det får du veta i vår Semiotikskola. Välkommen till del 1!
|
|
|
|
|
|
|
|
Därför är semiotik viktigt i din kommunikation
|
|
|
|
|
Allt omkring oss är uppbyggt av tecken som betyder något för oss, men vi är oftast inte medvetna om hur dessa tecken fungerar eller hur de påverkar vårt beteende.
För att förstå vår omvärld tolkar vi den utifrån de värderingar och normer som finns i kulturen vi lever i. Karin Sandelin arbetar som sagt med semiotiska analyser. Det är en metod för att identifiera och avkoda vad man uttrycker medvetet eller omedvetet i olika sammanhang.
|
|
|
|
|
|
En bild representerar något mer än det den avbildar och en semiotiker kan förklara varför en bild uppfattas på ett visst sätt och varför den väcker vissa känslor.
– Känslor styr våra beslut. En konsekvent utförd positioneringsstrategi, baserad på skarpa insikter om emotionella drivkrafter som driver vald position är fortfarande en outnyttjad kraft inom marknadsföring, säger Karin Sandelin.
På TNS Sifo används en modell som heter Needscope. Den beskriver sex känslomässiga arketyper som både går att applicera på en målgrupps känslomässiga drivkrafter såväl som på de värden varumärket ska kommunicera. Genom att konsekvent använda ett symbolspråk för en specifik arketyp kan varumärken bygga en stark och differentierad position baserat på känslor.
|
|
Arketyper och deras känslomässiga drivkrafter
|
|
Hur uttrycker man de olika emotionella drivkrafterna bild?
|
|
Starka varumärken är de som har en stark och tydlig position i modellen ovan.
– Ett exempel på ett tydligt varumärke är Ikea. Deras position är inkluderande och med en stark vi-känsla. I bilderna kommuniceras det genom att de visar upp obäddade sängar och smuliga bord. Det är autentiskt och förankrat i den riktiga världen vilket märks speciellt tydligt i deras reklamfilmer, säger Karin Sandelin.
|
|
Har du redan en tydlig målbild för vilka känslor varumärket ska förknippas med? Försök placera varumärket i någon av arketyperna i modellen ovan. Då blir det enklare att få bildspråket att dra åt samma håll i enlighet med tipsen här:
|
|
|
|
Introvert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Lugn och ro
• Förutsägbarhet
• Minimalism, få saker i bilden
• Få visuella utropstecken
• Svala färger, kalla blåskalor, jordfärger, monokromatiskt
|
|
|
|
|
|
|
|
Extrovert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Fart och fläkt, lekfullhet, livet är ett äventyr
• Maximalism: många objekt, färger, former
• Dynamik, virvlande rörelser, sneda vinklar
• Starka färger och kontraster
• Oväntade färgkombinationer, orange och lila t ex
|
|
|
|
|
|
|
|
Vi-orienterad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Öppna, välkomnande porträtt
• Människor är på samtalsavstånd
• Solljus och varma färger
• Förankring i en välbekant miljö
• Glädje och lättsamhet
• Samhörighet och gemenskap
|
|
|
|
|
|
|
|
Ego-orienterad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Glorifiering av objektet
• Bilder som markerar avstånd
• Människor tittar förbi kameran
• Stängt kroppsspråk
• Symmetri, uppenbar iscensättning
• Tydlig central gestalt
• Statiskt och självsäkerhet
|
|
|
|
|
|
Missa inte fortsättningen!
|
|
Del 2 av Semiotikskolan med Karin Sandelin kommer den 14 april. Då får du veta:
- var du börjar om du vill se över din bildkommunikation från ett semiotiskt perspektiv.
- hur olika typer av porträtt passar olika arketyper.
- vilka de tre vanligaste misstagen inom bildkommunikation är.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
» IMA124185, Lena Modigh
» CAI412-17345, Caiaimages
» NAT82115, Fredrik Schlyter
» PLAP4620488, plainpicture
» IMA53489, Nicho Södling
» IMA115075, Lieselotte Van Der Meijs
» IMA121104, Malcolm Hanes
» IMA124300, Johan Willner
» IMA122759, Christina Strehlow
» IMA123968, Matilda LIndeblad
» IMA126686, Magnus Ragnvid
» IMA126933, Hannes Söderlund
» IMA126919, Hannes Söderlund
» IMA123988, Matilda Lindeblad
» Foto Karin Sandelin: Kristian Pohl
» Foto från "Alla är Fotografer": SVT.
|
|
|
|
|