|
|
|
Succé alltså! Så hur gick ni till väga?
– Vi satte upp tydliga mål, delmål och mätpunkter för att omvandla engagemang till affärer. Vi segmenterade målgruppen utifrån kön och ålder till åtta underkategorier. Det är enormt viktigt att dela upp målgruppen i segment eftersom Facebook ger bra möjligheter till micro targeting så att du kan skräddarsy dina budskap till rätt segment. Vi hade sex bilder med olika motiv och känsla samt copy som vi satte ihop i otaliga kombinationer för att tilltala
de olika segmenten. En annan viktig del var att vi anpassade budskapen och bilderna som tagits fram för tryckt media till sociala medier.
|
|
|
|
|
Vad ska man tänka på när man anpassar budskap och bilder till sociala medier?
|
|
– Social media handlar ju om tvåvägs-kommunikation, inte envägs-kommunikation, det är bra att alltid minnas. I tryckt media hade Riksbyggens reklambyrå tagit fram texten "Ny lägenhet? Skaffa dig 41 vuxenpoäng" som vi omvandlade till "Har du någon kompis som behöver vuxenpoäng?" och så fick man tagga vänner i kommentarsfältet. Det blev en kul grej som delades flitigt.
– Vad gäller bilder så måste de anpassas så att de är starka nog att fånga uppmärksamheten när någon snabbt scrollar igenom ett flöde.
|
|
|
|
|
|
|
Vad hände när ni lade ut kampanjen på Facebook ?
– Vi såg tidigt att en av bilderna genererade många fler konverteringar än de andra fem bilderna. Det är enormt viktigt att göra löpande optimeringar för att inte slösa pengar på annonser som inte ger tillräckligt bra resultat. I det här fallet var terassbilden klart mest framgångsrik. Då kunde vi stänga ner andra annonser med "fel" bilder, och satsa ännu mer på den här som träffade helt rätt.
|
|
Varför tror du att just bilden på terassen (här ovan) blev så framgångsrik?
– Jag tror det är för att bilden förmedlar mycket mer än vad den faktiskt föreställer. Bilden väcker positiva känslor och får en att drömma om hur det skulle vara att bo i en av lägenheterna.
|
|
Charlotte Da Silvas bästa råd för ett framgångsrikt bildtänk på Facebook
|
|
|
|
|
• Testa olika bilder
Det är inte alltid de bilder du tror som fungerar bäst, men ett motiv som brukar vara framgångsrikt är bilder med människor. Prova olika bilder så att du hittar vad som fungerar i din målgrupp och för målet du har satt upp.
Rätt bild kan öka konverteringsgraden enormt. I ett uppdrag som Salgado gjorde för Läkarmissionen fick sämsta bilden 641 aktioner (dvs delningar, kommentarer eller att man har förstorat upp bilden för att titta på den) medan bästa bilden fick tre gånger bättre resultat med 2 036 aktioner.
•
Mobilvänliga bilder
Tänk på att 70% av användarna besöker Facebook från en mobil så tydliga, färgglada bilder funkar bäst. Samtidigt måste bilden vara slående nog att kunna fånga användaren som snabbt scrollar.
|
|
|
|
|
|
•
Paketera bilderna rätt
I sociala medier fungerar ofta bilder som känns äkta och inte så reklamiga. Paketera produkten på ett oväntat sätt för ytterligare framgång. Tänk t ex designmöbler som sätts i en skog istället för i en lyxig inomhusmiljö. Kontraster och det oväntade fungerar bra.
•
Använd inte per automatik de bilder som är framtagna för tryckt media
Fundera på om bilden är optimal på Facebook utifrån ditt mål och om bilden kan dra till sig uppmärksamheten i ett Facebookflöde.
|
|
Charlotte Da Silvas råd om hur du undviker de vanligaste misstagen på Facebook
|
|
|
|
|
•
Bygg först ett förtroende t ex genom storytelling och därefter kan du börja sälja.
•
Slarva inte med att sätta mål, delmål och analysera löpande så att du kan optimera. Google Analytics eller Facebook Insights hjälper dig analysera effekten och målen.
•
"Det ska ut på Facebook också" är ingen bra väg. Glöm inte det unika med Facebook! Anpassa ditt budskap så att det inte är en envägskommunikation, utan tvåvägs-kommunikation.
•
Glöm inte att ge mottagaren en tydlig "Call to action" om du vill ha en viral spridning. Vad ska mottagaren göra när hen har läst klart? Skapa incitament till att dela genom frågor, uppmaningar och tankeställare.
|
|
|
|
|
|
|
|
TIPSET!
|
|
|
|
|
INSPIRATION Lär känna våra fotografer
|
|
Har du sett våra nyhetsbrev där vi presenterar det bästa från de fotografer som vi samarbetar med? Nu samlar vi de nyhetsbreven och bildsöken på webben under rubriken "Vi presenterar..." så att du enkelt kan bläddra igenom dem när du är i behov av inspiration! Välkommen!
|
|
|
|
|
|
|
|
SEMIOTIKSKOLAN Två bilder signalerade helt andra värden än de andra
|
|
Minns du? I nyhetsbrevet från april avslutade vi semiotikskolan med ett diagnostiskt prov. Uppdraget var att hitta två eller fler "fel". Dvs bilder som signalerade värden som gick stick i stäv med de övriga.
|
|
Och det rätta svaret är:
Det två bilder som går stick i stäv med de övriga är de två bilderna längst ner till höger: barnet och händerna med blommorna.
Barnet och blommorna förmedlar båda en naturlig och organisk stökighet. Den levande och optimistiska naturen är närvarande genom spretande träd, autentiskt dagsljus (förstärkt av linsöverstrålning), yviga blomblad och en mångfald av naturfärger. Hudtonen är varm, bilderna är öppna och tillgängliga för betraktaren.
De övriga bilderna förmedlar behärskad kyla och distansering i form av få och kalla färger, välstrukturerade och ordnade kompositioner, slutenhet och klinisk
renhet - en form av perfektion.
Grattis till Linda Blanckert, redaktör på Ekerö Kommun som var först med rätt svar. Du vinner ett ex av boken "Seendets Språk" som tar dig vidare i semiotikens värld. Tack alla ni som deltog i tävlingen!
|
|
|
|
|
|
|
Gillade du någon av bilderna i det här nyhetsbrevet? Det var de här bilderna som vi använde:
|
|
|
|
|
» IMA108181, Alicia Swedenborg
» IMA106196, Susanne Walström
» IMA97968, Lena Granefelt
» IMA97664, Elliot Elliot
» ETS13237, Kari Kohvakka
» ETS13233, Kari Kohvakka
» IMA108369, Johanna Nyholm
» ETS25027, Dan Lepp
» IMA123311, Nicho Södling
» IMA102447, Ulf Huett Nilsson
» IMA106462, Alicia Swedenborg
» OJOPE0077764 , Ojo Images
» IMA109802, Matilda Lindeblad
» NAT66645, Fredrik Schlyter
» IMA84729, Anna Skoog
|
|
|
|
|