|
Vem får synas i svensk reklam?
|
|
Just den frågan lyfte nyligen branschorganisationen Komm och byrån Volontaire i en sönderkramad kampanj. Vi ringde upp Joakim Runeson, planner på Volontaire, för att ta reda på mer. Varför är det viktigt med mångfald, och vad kan företag vinna på att visa mångfald i sin kommunikation?
|
|
|
|
|
Hej Joakim! Du arbetar på kommunikationsbyrån Volontaire och är en av personerna bakom #vemsyns. Berätta om bakgrunden till kampanjen!
– Projektet grundade sig i en fråga egentligen – Hur kan vår bransch fortsätta att utvecklas? Briefen tog avstamp i hur vi som bransch kan förtjäna ett större förtroende. Vi har en makt och ett ansvar för de budskap, bilder och texter som vi fyller det offentliga samtalet och rummet med. Det är ett ansvar som vi måste ta. Vårt sätt att ta det, var att bjuda in till ett samtal och väcka en diskussion om representation och normer.
|
|
Kampanjen blev väldigt uppmärksammad i media. Berätta om själva kampanjen!
– Kampanjens huvudsakliga del var en fotoutställning på Hötorget i Stockholm, i samband med Guldägget, där vi ifrågasatte det "normala". På stortavlor lyfte vi fram olika normer som vi ser i kommunikation dagligen. Sen utmanade vi normen med en annan bild som vågar visa på ett alternativ.
– Vi tittade också på 700 annonser för att se hur representationen ser ut och underbygga
bakgrunden till kampanjen. Även om undersökningen var helt ovetenskaplig så visade den tydligt att vad som är normalt i reklam inte är en spegel av vad som är normalt i verkligheten. Vissa grupper syns mer än andra. Är du en smal vit kvinna mellan 25-39 år så syns du väldigt frekvent.
|
|
|
|
|
Hur definierar du mångfald?
|
|
– Vi vände oss till allmänheten för att bjuda in människor att vara med som modeller i utställningen. Det fick ett jättegenomslag. En av dem som deltog sade att
"Enfald är det som är självklart. Mångfald är en rikedom, att vara mycket mer än det förväntade." Det tycker jag var en himla bra definition! Framförallt för oss som arbetar med att skapa kommunikation som vill berika, inspirera och uppmuntra.
I samband med kampanjen riktades det kritik mot att branschen inte har kommit längre med sitt mångfaldstänk och lyckats påverka sina kunder i rätt riktning. Hur tänker du kring det?
|
|
|
|
|
|
|
– Det är svårt att starta en förändring. Och även om reklambranschen vågar tänka nytt när det kommer till ny teknik och nya affärsmodeller så är det också en bransch med traditionella värderingar. Med den här kampanjen visar vi att reklambranschen också vill förändras och att det är dags att lyfta upp det här. Om vi lyckas få någon att fundera på bildval, tilltal och vem som syns vid sitt nästa kundmöte, ja då är kampanjen lyckad.
|
|
|
|
Vad har ett företag att vinna på att tänka mångfald i sin kommunikation?
|
|
– Oj, man har allt att vinna! I grund och botten får man en chans att visa vilka värderingar företaget står för. Vad det är som driver bolaget och vad man vill stå för.
– Det är också ett sätt att aktivt vara en del av förändring. Man visar att man är ett modernt företag som strävar efter förändring och vill vara med och påverka. Världen förändras och vi behöver följa med.
Slutligen, kan du ge något tips till den som vill bli bättre på att kommunicera mångfald. Var börjar man?
– Positivt nog kan man göra mycket med små medel. Börja med en kort checklista som är enkel att ta till sig. Ställ dig frågan själv helt enkelt: Vem får synas i vår kommunikation? Och fundera på om du är nöjd med svaret.
|
|
|
|
|
|
|
|
TIPSET
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Väldigt glada nyheter om vår prislista
|
|
Nu är det ännu enklare att handla från oss! Vi har förenklat prislistan och minimerat antalet val så att det går mycket snabbare att ta fram ett pris när du handlar på webben.
Med den nya prislistan ligger den stora skillnaden mellan våra två licensformer, RF och RM, inte i priset, utan i vilka kringtjänster de erbjuder.
RM-bilder passar dig som vill ha koll på att konkurrenter inte använder eller har använt bilden tidigare. Dessa går att få med exklusivitet/ensamrätt.
RF passar bra om man vill använda en bild på många olika sätt i olika medier. Finns även som tidsbegränsade licenser med lägre pris. Bra för dig som inte behöver en bild så länge.
Hör gärna av dig om du vill ha råd eller tips om vad som passar bäst för dig!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Välkommen till en bildbyrå där alla får synas
|
|
|
|
|
Vi tror att mångfald är lika viktigt för dig och din organisation som för oss. Därför satsar vi mycket på att ta fram bilder som skildrar människor som speglar samhällets verkliga sammansättning. Den här satsningen har pågått sedan ett tag och det kommer ut nya mångfaldsbilder på webbsidan varje vecka, så håll utkik!
|
|
|
|
Hjälp oss att välja sommarbilder till nästa skärmsläckare
|
|
Har du följt oss ett tag vet du att vi har en gratis
skärmsläckare med bilder som du kan ladda hem och njuta av när datorn vilar sig.
Vi byter bilderna i skärmsläckaren säsongsvis och det sker i juli nästa gång. Nu behöver vi din hjälp med att välja bilder!
Besök oss på facebook och föreslå vilken sommarbild du vill ha med. Du kan välja en bild från våra kollektioner eller skicka med en egen bild, så länge det är du som har upphovsrätten till bilden. Välkommen med ditt bidrag!
|
|
Gör ett inlägg på vår Facebooksida med ditt förslag!
|
|
|
|
|
|
Gillade du någon av bilderna i det här nyhetsbrevet? Här finns de:
|
|
|
|
|
|
|
|