|
|
|
|
Så blåser vindarna i höst
|
|
Vad händer i kommunikationsbranschen just nu? Och vad kommer hända? Tre tunga namn i branschen svarar på kniviga frågor om vad vi kan vänta framöver. Ta en kopp kaffe, sätt dig bekvämt och läs in dig på höstens trender och tendenser!
|
|
Bo Bergström
|
|
Författare, utbildare, föreläsare, creative director och bildexpert extraordinaire. Mer info om Bo finns på www.bobergstrom.se.
|
|
Vad ser du för visuella trender just nu?
– Den stora kommunikationstrenden är content marketing, native advertising, uppdragsjournalistik. Flera benämningar för en och samma sak: På grund av den utbredda reklamtröttheten måste företagens marknadsavdelningar tillsammans med reklambyråerna finna nya vägar att nå konsumenterna. Man byter reklamkostymen till en redaktionell kostym eftersom allmänheten har större tilltro till texter, bilder, filmer som kommer från nyhetsmedier. Man stöper därför om sina budskap och framtonar redaktionellt
i stället. Traditionell annonsering byts mot webb-tv och mottagarna ser inslag som påminner om SVT:s Aktuellt och Rapport. En bok marknadsför ett annat företag och ett nyhetsmagasin skickas från en bank. En golvproducent gör en dansfilm.
– Allt detta påverkar både det visuella och det verbala. Bilder och filmer får en reportagemässig framtoning och svartvitt blir allt vanligare.
|
|
|
|
Vilka är utmaningarna inom din bransch hösten 2015?
|
|
– Kommunikationsbranschen utmanas just nu av den omvandling som ovan beskrivs. Många är rädda att misslyckas och tvingas inse att även denna "väg" till konsumenterna kanske inte ger något. Marknadsavdelningar samt byråteamen oroas. Den traditionella reklamen dör inte ut men tveksamhet om dess framtid växer.
– På nyhetssidan utmanas tidningar (papper och nät) av en mängd försök att hantera kommersialiseringen av nyhetsmedierna. Många samarbeten mellan företag och breda tidningar och
magasin dyker upp. Och de måste bli lyckosamma, annars måste helt nya idéer fram. Men vilka, och när?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hur får man ens visuella content att följa en röd tråd?
|
|
– Varning för röd tråd. Tilltron till försöken att skapa en genomgående och övergripande visuell profil är näst intill livsfarlig. Den framställer sändaren, företaget, som stelt, fastlåst och utan dynamik och kreativitet. Ospännande helt enkelt.
– Man måste komma ihåg att valet av visualitet måste ständigt vara kongenialt med de aktuella budskapen och inte med företaget i sig. En höstkampanj bör bildsättas på ett annat sätt än en man gör under våren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vilka är dina råd för den som vill ligga i visuell framkant?
|
|
– Gräv inte där du står. Gräv någon annanstans (kanske där du inte förstår). Det gäller att ta till sig input från nya håll och nya områden.
– Minska på inhämtningen från facktidningar och fackböcker (dock inte mina). Mer givande är att vända sig till tidningarnas, magasinens och tv-kanalernas beskrivningar och analyser om sådant som sker på aktuella områden. Dessa analyser kommer från journalister som vänt och vridit på saker och ting och blir därmed ofta mer intressanta än
fackskribenterna. Kultursidorna i medierna har mycket att ge. Där har journalisterna dragit ämnet ett varv till.
|
|
|
|
|
|
Craig Johnson, USA
|
|
Vice President Global Marketing: Malibu and Kahlua at The Absolut Company.
|
|
What's happening within your line of business at the moment? What is the main topic you and your peers are talking about?
– The biggest discussion is how to generate consumer engagement as marketing channels fragment. Old business models are being disrupted across most categories, how do we disrupt our marketing model within a new and always changing paradigm.
|
|
|
|
|
What do you see as visual trends right now?
|
|
– Joy, happiness and freedom are paramount in visual trends. Brands, consumers and cultural signposts have been so pessimistic, serious and dark for the last many years- people are moving in contrast to those in a new contemporary way.
What are the challenges in your area of work at this time?
– Content demands are at an all-time high, but the old client/agency model is not designed to answer that demand. How do we create relationships with content
producers and agencies that can create a new approach to meet the demand.
What do you think is important in order to you make visual content relevant and most of all coherent?
– Brand fit, consumer fit based on insights.
|
|
|
|
|
|
|
John Mellkvist
|
|
Design- och varumärkesstrateg, vars trendspaningar går att läsa i bland annat tidningen Resumé, designtidskriften Rum Design och livsstilsmagasinet Sapir. John är en uppskattad inspirationsföreläsare och får ofta kommentera nya omvärldstrender och varumärkesfrågor i olika medier. Läs mer om John och hans verksamhet på hans hemsida www.mellkvist.com.
|
|
|
|
Vad ser du för visuella trender just nu?
|
|
– Hållbarhet är den enskilt starkaste omvärldstrenden just nu. Det påverkar designen, som gärna söker sig mot återhållna, hemsnickrade uttryck. Förpackningsdesign får gärna vara anspråkslös och underdriven, för att upplevas ärlig och sätta ännu mer ljus på själva produkten och dess egenskaper. Samma gäller inom arkitekturen, där skjul, kojor och baracker kommer i nya uppdaterade tappningar och signalerar strävan efter en smart, hållbar livsstil.
– Även begrepp som oberoende och frihet vilket blir allt viktigare, särskilt för den yngre generationen. Andra visuella trender värda att nämna är geometriska mönster och olika visuella trick som speglar och synvillor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vad finns det för utmaningar inom ditt yrkesområde just nu?
|
|
– I min roll som rådgivare är en fråga jag gärna driver att få fler företag att inse den inneboende kraften i att visa och använda sina brister. Alla har brister, inte minst företag - och den numera helt öppna konsumentdialogen på nätet - där en följare snabbt kan starta en lavin av bad will - har gjort ödmjukheten inför detta faktum viktigare.
– Bristen må vara svårsåld men är också en fantastisk startpunkt för att markera en strävan mot något bättre. Och det är just sådana framåtrörelser som skapar den dragningskraft och lojalitet som alla företag söker. Ett exempel är klädföretaget Patagonia som visat att det går att SKAPA sympati genom att vara öppen med sitt ofrånkomliga bidrag till miljöförstöringen - eftersom företaget "som råkar tillverka kläder" i nästa andetag effektivt och medryckande visar hur de
kämpar för att minimera densamma. En insikt liknande den som Avis visade upp i sin klassiska annons från 60-talet: "Avis needs you. You don't need Avis. Avis never forgets this." Odödligt bra kommunikation.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hur får man ens visuella content att följa en röd tråd?
|
|
– Viktigast är att som företag tydligt formulera varför man finns och för vem. Då är det lättare att utforma kommunikationen så att den träffar rätt varje gång. Vad som kan låta självklart, men som ändå är värt att nämna varje gång är hur mycket viktigare det är att uttrycket stöder företagets mål snarare än rådande trend. Och inte minst, låt en kompetent person avgöra om det förhåller sig så. Det är lättare att se utifrån och värt pengarna i alla lägen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ett råd för den som vill ligga i visuell framkant?
|
|
– Träna ditt bildseende och acceptans för nya uttryck. Ett bra sätt att skärpa den förmågan är att regelbundet se en ny konstutställning. Vi har får en alltmer visuell värld där nya uttryck haglar över oss varje dag i en accelererande takt. Det är bara att konstatera att de sociala medierna spelar en allt viktigare roll för formandet av vår omvärldsbild, samtidigt som dessa kanaler blir alltmer bildstyrda.
– Ett av de tydligaste exemplen på detta var när Facebook häromåret köpte Instagram för 1 miljard dollar, trots att Facebook hade en egen bra bildfunktion. Generation Z - födda efter 1995 och nästa stora grupp konsumenter - har sedan unga år tränats till att bli intuitivt drivna bildkommunikatörer. För att överbrygga generationsgap är det viktigt att äldre generationer på ett naturligt sätt förstår hur yngre dito kommunicerar. Så investera i bild - det kommer du inte att
ångra!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TIPSET
Ett efterfrågat motiv
Fotografen Jan Töve har lyckats med det omöjliga, att få fotografera boende och personal på ett svenskt äldreboende - med modelltillstånd så att bilderna kan användas kommersiellt. Resultatet är respektfulla bilder med närvaro och äkthet.
Även om det finns modelltillstånd så tänk på att om en bild ska användas till ett känsligt sammanhang ska du alltid kontakta oss i förväg. Då hjälper vi dig att få ett extra tillstånd som gäller just den användningen. Tryggt och enkelt. Känsliga sammanhang kan exempelvis vara läkemedel, sjukdomar och politik.
|
|
|
Skärmsläckaren i ny höstkostym
|
|
|
|
|
|
|
Johnérs svar på mindfulness! En inspirerande skärmsläckare i kalenderform där bilderna stilla växlar. Fri att ladda ner så du kan njuta av ett levande bildutbud när datorn vilar sig! Dessutom byts bilderna säsongsvis så just nu råder en härlig (faktiskt!) höstkänsla i skärmsläckaren.
|
|
|
|
|
|
|
|
Här hittar du bilderna vi använde i nyhetsbrevet:
|
|
» Plap586m933046, plainpicture
» IMA130807, Stefan Isaksson
» IMA130721, Stefan Isaksson
» ETS23698, Anna Kern
» ETS23760, Anna Kern
» ETS23678, Anna Kern
» NAT72137, Hans Geijer
» CAI412-02797, Caia Images
» IMA130665, Jan Töve
» IMA130640, Jan Töve
» IMA130686, Jan Töve
» IMA130678, Jan Töve
» IMA124060, Mikael Svensson
» IMA111231, Ulf Huett Nilsson
» Foto John Mellkvist: Linda Alfvegren Photography
|
|
|
|
|
|
|
|