Fler filter
bilder
close
Låt bilden göra jobbet i sociala medier!
Benke Carlsson, vice-vd på kommunikationsbyrån Publik och expert på sociala medier lär ut var du börjar.
Varför ska man använda bilder i sociala media?
– Därför att bra bilder går igenom bruset på ett helt annat sätt än texter. Det finns mängder med statistik som visar att bild på Facebook och Twitter driver intresse och trafik. Vi lever i en väldigt visuell tid och människor gillar att ta och se på bilder. Så vill man ha framgång i sociala medier bör man arbeta genomtänkt med sin bildkommunikation. Kanske till och med låta bilden "ta ledningen", vilket kan vara lite ovant för kommunikatörer som ofta kommer från en väldigt texttung värld. Det man vinner kan vara ett starkare varumärke, fler leads och ökad synlighet i samtliga digitala kanaler. Jag upplever det som att bilden har en stor betydelse i den här typen av sammanhang där valutan består av relationer och rekommendationer.
Vad för sorts bilder passar generellt för sociala medier?

– En bra bild berättar en historia. Det gäller alla media. Men en delbar bild är ofta udda, rolig eller berör på ett personligt plan. Vi söker bilder det går att ta till sig och som känns bra att dela med andra. Det här kan vara en utmaning för företag. Många av de bilder vi är vana att publicera i kundtidningar, webbplatser, pressreleaser och årsredovisningar är ofta för officiösa och tillrättalagda. Värst är de lågkvalitativa genrebilder som vi envisas med att använda.

– Jag tror man ska våga vara personlig och ta i lite. Dramatens satsning på Bakom kulisserna är ett bra exempel på smart och genomtänkt Instagram, och en kul användning av rörlig bild. De har ett tydligt mål och genomför satsningen på ett konsekvent sätt: www.dramatenplay.se/bakom-kulisserna/

– Kanske ska vi släppa lite på det tråkiga, seriösa och översäljiga. Nu är humor ett tveeggat svärd, men jag tycker till exempel Kalles kaviars hälsning till Båstad var kul, och den fick både bra social spridning och PR: "Kalles-kaviar goes stekare i Båstad"

Hur ska man tänka?
– Man kan tänka så här:

1. Vad i vår verksamhet är bildmässigt utifrån vår publiks perspektiv? Kan vi bjuda på något som ger dem nytta, något som gör att de blir lite gladare eller smartare?

2. Vad hos vår publik är bildmässigt? Kan vi dela eller kurera andras material? För att visa på att vi gillar vår affär och bryr oss om frågorna. Allt behöver inte komma från oss själva.

3. Vad skulle du själv dela? Hoppa ur företagskläderna och fundera kring vad som lockar dig att kommentera och dela innehåll. Vilka bilder får dig att välja ett visst resmål framför ett annat?
Är det skillnad på hur man bör använda bilder i olika kanaler - Facebook, Instagram och Pinterest?

– Grunden är det samma. En riktigt bra bild gör jobbet. Det som skiljer är vem som finns i publiken, hur de använder de olika kanalerna och så en del förutsättningar som det är bra att känna till. Det mesta lär man sig snabbt, men hemläxan man bör göra är att förstå och umgås med sin publik. Säljer du saker och vill använda bilder bör du ha koll på deras köpbeteenden. Var finns de, vad triggas de av, och vad behöver de och under sin process att välja er? Sociala medier, som Facebook, erbjuder möjligheter att testa bildernas genomslag. Så att du kan optimera ditt visuella innehåll stegvis. Jag skulle även vilja slå ett slag för bildbloggen, för att kunna skapa en mer kontrollerad yta och ett ställe där man kan bre ut sig lite mer.

Vad innebär storytelling med hjälp av bild i social media?
– Det innebär att du litar på bildens berättelse, att utgå från storyn istället för att tänka "det vore kul med en bild här". Och här finns det mängder med möjligheter med de sociala medierna eftersom publiken finns där ute, det är relativt enkelt och billigt att publicera och distribuera bild. Och för den som vill och orkar engagera sig i samtalet finns mycket att vinna.

– Varför inte arbeta med fler bilder, serier eller teman? Fokusera på dramaturgin och våga spegla kontraster och det som gör saker spännande. Därtill är bilden ett fantastiskt sätt att lyfta fram människor. Vi får se vilka de är, vad de gör och vad de tycker. Här tycker jag många har mycket kvar att göra i sociala medier. Det är lite för stelt och tråkigt. Lika viktigt, lyssna på andras berättelser om er och er bransch. Ta del av dem, sprid dem och skapa egna bildberättelser.


Kan du ge fler exempel på företag som du tycker har en framgångsrik bildstrategi i sociala medier? Varför?

– Jag gillar det Läkare utan gränser gör. De vill genom personliga berättelser visa på både vad de gör och vad som är orsaker till de humanitära kriserna. Här är inte kvaliteten utan innehållet det viktiga. Jag tycker även IF gör ett bra jobb, senast med virala filmer där man bjuder på kunskap t ex om hur du packar en resväska (här hittar du filmen). WWF är i en klass för sig. De är väldigt framgångsrika och har förstås ett gott syfte som passar sociala medier, men framgången bygger på en väldigt genomtänkt analys av data och beteenden.
Benke Carlssons bästa tips på hur du blir bättre på bild i sociala medier:
• Tänk bild från början. Allt för många idéer strandar på att vi inte hinner få fram rätt material i tid. Och låt inte de sociala medierna hamna på slutet.

• Glöm inte den rörliga bilden. Varför inte testa att göra intervjuer, inbjudningar, instruktioner och lanseringar med rörlig bild. Testa på nästa pressrelease. Och undvik en stående kamera långs bak i lokalen med tafflig ljudupptagning under konferenser.

• Bjud till. Bjud på kunskap och idéer. Bjud in andra att vara med. Bry er genom att delta i samtalet.

• Ha koll på publiken. Fundera på vad de vill ha. Fundera på vad de inte vill ha. Varför inte samla tankarna i en bildpolicy?

• Testa det oväntade eller annorlunda. Går det att visa sådant som få känner till? Trender, tips eller tricks man inte har tänkt på?

• Se hur proffsen gör. Varför inte inspireras av de som verkligen lyckas. Vad är det som gjort Humans of New York så framgångsrikt (Humans of New York började som en fotoblogg med porträtt och historier om människor i New York. Idag har har Human of New Yorks 9,3 miljoner följare på Facebook och har fått mängder av priser. Besök hemsidan här!)

• Ha en budget. Det kostar med bra bilder. Ibland behövs det en illustration. Ibland en riktigt proffsig film. Gå inte på det där med att sociala medier alltid ger er gratisbilder, hela tiden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Benke Carlsson är vice-vd på kommunikationsbyrån Publik och även flitig föreläsare och kursledare i ämnet bild i sociala medier. www.publik.se.

KRÖNIKA Memes perfekt för att kommunicera med yngre i sociala medier
Få grupper skrämmer kommunikatörer så mycket som de grupper som är yngre än de själva. Just nu är memes i ropet, så vi bad Elin Amberg, sociala medier-analytiker på Wunderman och heltidskonsult hos Microsoft, reda ut saken åt oss. Vad är memes för något, och vad ska vi ha dem till?
"För en del är begreppet meme ett frågetecken - för andra är begreppet kanske främst synonymt med en lustig bild som inkluderar tillhörande text. Meme är som många andra internetbegrepp hämtat från engelskan. Själva uttrycket, som ursprungligen betyder spridning av kulturell information, myntades av professorn Richard Dawkins.

I begreppets nya form, som internetfenomen, baserar sig innehållet på ett ursprung, vanligen en bild, som förändrat innebörd genom exempelvis ett texttillägg. Förenklat sagt, en bild med en twist.

Ett av de mer kända exemplen på memes kallas "Doge" och föreställer en asiatisk spetshund med tillhörande text på felstavad engelska. Det var detta bildspråk som SL och deras reklambyrå DDB snappade upp i sin omtalade reklam för SL-sommarkortet. Kampanjen prydde Stockholms reklampelare under sommaren och fick mycket uppmärksamhet. Dels för att många tyckte det var ett kul grepp, men kampanjen kritiserades också för att många utanför målgruppen inte förstod, eller tyckte den felstavade engelskan var prov på dåligt språkbruk.

SL:s meme-inspirerade reklam var riktad till 20-åringar och är därför ett bra exempel på hur reklambudskap kan effektiviseras genom en målgruppsanpassad nutidsförpackning. Det är också ett exempel på hur kunskap om en målgrupp kan användas för att göra rätt saker.

I Sverige är det framförallt .SE (stiftelsen för internetinfrastruktur) som samlar och delar information om svenskarnas internetvanor. .SE kommer årligen ut med rapporten "Svenskarna och internet" som tydligt visar att människor upp till 25 år är långt mer aktiva inom sociala medier än äldre generationer. De är också mer aktiva på nätet via sin mobiltelefon vilket skapar helt andra förutsättningar för kommunikationen.

När skärmstorleken är mer begränsad är memes ett yteffektivt redskap för att snabbt nå fram med sitt budskap. Inte konstigt att memes har blivit ett så populärt internetfenomen. Ett synligt format som på ett enkelt sätt bär fram meddelandet i en förpackning som målgruppen är van att ta till sig.

Dock är populärkulturens normer inte kompromisslösa. De ställer snarare dubbla krav på företag som försöker hålla jämna steg med sin målgrupp. Dels krävs en stilistisk förändring men också ett juridiskt förhållningssätt. När publiken ska nås via de digitala rummen, där den snabba utvecklingen skapar en annan identitet och framförallt ett annat språk, behövs en mer agil konceptutveckling.

En av de svåraste utmaningarna är att följa ett bildspråk, som målgruppen identifierar sig med, utan att bryta mot upphovsrätten. Inom nätkulturen är det vanligt att privatpersoner "återvinner" en originalbild genom att lägga till egen text eller göra en mindre bildmässig förändring. En typ av bildanvändning som inte är förenlig med upphovsrätten.

Då finns istället två mer regelrätta alternativ att ta till sig av. Dels kan nya memes produceras genom att inspireras av ett välkänt fenomen utan att kopiera originalet. Det går att ta ut huvudkomponenterna shiba och bristande engelska för att skapa något eget som följer mönstret men inom ramarna för företagsetiken. Ett annat sätt är givetvis att skapa helt egna memes genom att kombinera bild och text på ett lustigt sätt. Memes handlar trots allt om att ta något igenkännbart och ge det en ny twist."

av Elin Amberg
Massor av kontorsråttor!
Få saker har våra kunder efterfrågat så mycket som svenska businessbilder. Vi bad därför några av våra bästa fotografer ta sig an ämnet och här är resultatet, ca 500 nya arbetslivsbilder väntar på dig just nu - och fler är på ingång!
Vi tipsar om höstens fotoutställningar!
Det blir en fin höst med ovanligt många intressanta utställningar. Här är ett urval som vi skulle vilja se själva:
Malmö, Moderna Museet

20 september - 25 januari 2015

Modernautställningen 2014
Society Acts

Under hösten 2014 presenteras nu den tredje upplagan av Modernautställningen på Moderna Museet Malmö. Två gånger tidigare, 2006 och 2010, har Moderna Museets mönstring av svensk samtidskonst, visats i Stockholm. Utställningen omfattar inte bara fotografi utan också många andra konstformer.

Norrköping, Arbetets Museum

13 september - 7 december

An Ordinary Boy

Genom fotografen Ciprian Gorga får vi följa André Olofsson genom den långa och påfrestande processen att byta kön.

Borås, Abecita Konstmuseum

28 augusti - 2 november
Emma Svensson - Rockfotoemma
Bruts Östling - Attityd hos fåglar och djur

Umeå, Bildmuseet

8 juni - 10 oktober

Right is wrong

Utställningen Right is Wrong visar kinesisk konst från fyra decennier och presenterar samtidskonstens explosionsartade framväxt i Kina. Utställningen omfattar drygt 80 konstverk: måleri, fotografi, skulptur, video, installation och performance.

Stockholm, Moderna Museet

6 september - 15 februari

Ett sätt att leva
Svensk fotografi från Christer Strömholm till idag

Utställningen tar sin utgångspunkt i Christer Strömholm (1918-2002) och hans krets och lyfter fram fotografer som för den dokumentära fotografin mot mer personliga och konstnärliga projekt. Det handlar om det privata, intima, närgångna och subjektiva tendenserna inom svensk fotografi med några utländska inslag. Vi rör oss i tiden från sent 1940-tal, över 1980-talet och därifrån in i 2000-talet.

Stockholm, Fotografiska

5 september - 16 november
Anders Petersen

Anders Petersen är en av våra mest betydelsefulla fotografer. Utställningen täcker hela karriären, från bilderna på Café Lehmitz 1967 till nya verk.

Göteborg, Hasselblad center

7 november - januari 2015

Miyako Ishiuchi 2014 års Hasselbladpristagare

Den japanska fotografen Miyako Ishiuchi tog emot Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi i Tokyo den 6 mars 2014. Utställningen med pristagarens verk öppnar den 7 november 2014 i Hasselblad Center. Samma dag arrangeras ett symposium med pristagaren och en bok om Miyako Ishiuchi publiceras.