Fler filter
bilder
close
BLI EN MÄSTARE PÅ MÄSSOR Vi har insidertipsen!
Pehr Hante, biträdande projektledare på Hem & Villamässan på Stockholmsmässan, berättar hur du får ut det mesta av ditt mässdeltagande
Vad har du för råd för den som just nu funderar på att delta på en mässa?

- Det absolut viktigaste är att man formulerar målet med deltagandet på mässan. Det lägger grunden för allt. Först när målet är tydligt kan du gå vidare med planeringen. Man skapar ju inte dekor och kulisser innan pjäsen är skriven.

Om vi tänker att målet är bestämt och det är dags för att skapa en monter. Vad tycker du är viktigt att tänka på då?

- Många är inte medvetna om hur oerhört kort tid man har på sig att fånga besökarens intresse. Tre sekunder har man ungefär, det är den tid det tar för en person att se montern på håll till att den har passerat eller förhoppningsvis stannat till. Därför är det avgörande med ett enkelt och tydligt budskap, och att montern sticker ut.
Hur skapar man en monter som sticker ut?
- Arbeta med monterns färg, form, höjd och bredd och håll dig gärna till ett tema eller en röd tråd som hjälper att få fram budskapet. Ofta har själva mässan i sig ett tema som du kan utnyttja, eller så skapar du ett tema själv. Det är viktigt att hela tiden ha i åtanke vad du vill förmedla. Jag minns t ex en mässa med tema energisnålt där en utställare hade en helt skotskrutig inredning i sin monter som syftade på att skottar är snåla. Mycket effektfullt sett till uppmärksamhetsvärdet.
Har du några knep när det gäller att driva trafik till ens mässmonter?

- Det är en bra idé att satsa på marknadsföring i olika kanaler inför mässan. Bjud in kunder till mässan och din monter, skicka fribiljetter, gör reklam för att du kommer delta på sociala medier, webbsida, e-postutskick och flyers. Vi har ju mässtidningar där man kan ha med en annons eller så försök intressera redaktionen bakom mässtidningen att skriva på redaktionell plats om ditt företag.

Många har aktiviteter och giveaways i sin monter. Vad har du för erfarenhet av det?

- Aktiviteter tycker jag är ett bra sätt att dra folk till montern. Aktiviteter drar folk, och folk drar i sin tur folk. Giveaways är jag lite mer tveksam till. Utställare har ibland lite dålig fantasi med dessa skohorn och reflexer. Ge bort något som är av större värde för kunden t ex ett rabatterbjudande eller liknande. En bra giveaway ska tillföra mervärde för mottagaren och berätta något om ditt företag.

Hur tycker du man ska tänka kring de budskap man vill förmedla på mässan?
- Ofta har utställare alldeles för många budskap. Det blir bara otydligt så börja med att gå tillbaka till ruta ett, dvs vad är målsättningen med ditt deltagande på mässan? Våga sålla bland allt du vill säga och när du tror att du har varit tydlig, då ska du vara ännu tydligare. Det gäller också i högsta grad det grafiska materialet.

Du som arbetar så mycket med mässor, ser du några återkommande misstag som utställare gör?

- Det är ett jättevanligt misstag att inte arbeta med ljussättningen. Det gör så otroligt stor skillnad om man använder mer än standardspotlights. Det är också ganska få som tänker på detta, så bara genom en bra ljussättning kommer din monter sticka ut. Sätt ljus på skyltar och använd ljuset till att skapa en stämning i montern.

- Ett annat vanligt misstag är själva agerandet i montern. Jag har sett många exempel där personalen står djupt försjunken i mobilen eller vid en laptop istället för att vara inbjudande och aktiv. Våga bjuda in folk till din monter!

När mässan är slut, vad ska man tänka på då?

- Efter mässan så handlar det om två saker: utvärdering och uppföljning. Varför gick det som det gick? Klarade vi målsättningen med mässan? Vad kan vi göra bättre?

- Uppföljningen av leads och e-postadresser är ytterligare en chans att sticka ut och göra ett bestående intryck. Det är jätteviktigt med snabb återkoppling med ett snyggt e-postutskick eller liknande. Våga ta hand om dem som visat intresse! Men de aktiviteter du väljer ska hänga ihop med syftet med ert mässdeltagande.

Så avslutningsvis, för att sammanfatta, dina tre bästa tips för ett mässdeltagande?

- Bestäm först vad som är målsättningen med mässan. Använd dig av tydliga budskap och satsa på belysningen i montern!
Mormorsknepet
Ta med någon till din monter som inte är insatt i din verksamhet. Be denna person titta på montern i tre sekunder. Efteråt ber du personen svara på:

• Vilket företag gör montern?

• Vad säljer företaget eller vad vill man förmedla?

• Varför ska du besöka montern?

Missar personen svaret på någon av frågorna så är det ett tydligt tecken på att det finns saker i monterns utformning som kan göras bättre för att kommunicera mer effektivt.
Så utformar du montern
Din målsättning med mässan och det budskap du vill förmedla ska ligga i grunden för utformningen av monter och mässmaterial.

Jobba med alla sinnena, berör besökarna emotionellt. Våga ta i.

Använd höjden, bygg väggar på 3-4 m istället för standardmåttet 2,5 m. Enkelt sätt att sticka ut. Glöm inte att arbeta med ljussättningen.

Det grafiska materialet i montern ska vara tydligt och med få budskap. Tänk på textens läsbarhet och placera inte skyltar där besökare kan skymma texten.

Ha inget fysiskt i vägen som hindrar besökaren att ta sig in i montern. Vill du ha en stenmur t ex så placera inte den framför montern, utan längs med väggarna.

Har du väggar i montern så lämna roll-upsen hemma. Använd hellre skyltar som du fäster på väggarna istället.

Utnyttja golvet och väggarna! Använd en annorlunda matta eller fotodekaler till golvet, fototapet till väggarna.
SÅ HÄR GJORDE VI Uppdrag skapa en lockande Johnérmonter
Copy Maria Lindberg Howard och AD Michael Wall berättar om det kreativa arbetet bakom att skapa en återanvändbar och inbjudande monter för Johnér.
Hur såg uppdraget ut, vad fick ni för brief?
Under året ska uppdragsgivaren ställa ut på ett antal mässor som alla är fackmässor men med lite olika inriktning. Montern måste passa in i olika typer av mässmiljöer (mässhallar, kongressalar etc) och tilltala människor i olika branscher. Dessutom måste montern enkelt gå att anpassa storleksmässigt.
Vad ville ni förmedla med montern? Hur gick tankarna under idéarbetet?

På mässor har man oerhört lite tid på sig för att få besökare att stanna upp och bli nyfikna på montern. Då uppdragsgivaren säljer något så abstrakt som bilder och de flesta mässbesökare är ovana bildköpare kände vi direkt att vi ville förmedla en känsla och inte ett köpbudskap. Känslor är blixtsnabba och ofta minns man dem långt efteråt.
Hur såg själva montern ut? Varför?
Montern består av tre rollups, ett bord och två stolar samt en grön matta. Två rollups visar närbilder på syrenbuskar i full blom och den tredje visar ett bord i en syrenberså där en sommarmåltid har dukats upp. Tanken är att de ska kompletteras med filtar, kuddar, saft, bullar och annan somrig rekvisita som passar typen av besökare på den aktuella mässan. Fågelsång, svalkande hallonsaft och doften av nybakade kanelbullar är annat som skapar trivsel och en positiv koppling till utställarföretaget.
Hur tänkte ni kring bildspråket, och valet av bilderna?

Tanken är att montern ska vara ett rogivande inslag i en miljö där tempot annars är stressigt. Den ska få besökarna att sakta in på stegen och locka dem slå sig ner i bersån. Alla har vi minnen av vår barndoms somrar så för monterpersonalen är monterns utseende i sig en "conversation piece" som gör det lätt att starta ett samtal med besökarna. Utseendet hänger helt enkelt nära ihop med det Johnér säljer och stå för.

Vad tycker ni är de tre viktigaste sakerna inför ett mässdeltagande?
Fundera på monterns plats i mässhallen och anpassa den därefter. Och tänk igenom vad besökarna ska tycka, känna och göra när de besöker montern. Se till att de får med sig något som gör att de kommer ihåg just er montern. Att bara dela ut broschyrer eller andra trycksaker räcker sällan. Hellre då en giveaway som är kopplad till något de såg i montern - något som gör att uppföljningen känns enkel och naturlig.
Tipset - Handla på webben till lägre pris!
Ända fram till den sista maj får du 25% lägre priser om beställer dina bilder via online-butiken.
Använd kampanjkoden MÄSSA när du lägger bilder i kundvagnen, så räknas 25% av på priset. Självklart gäller rabatten alla sorters användningar, inte enbart mässa!

P.S. Rabatten inte kan kombineras med andra avtal eller erbjudanden.
Välkommen in till den största skandinaviska bildbanken!
Här ser du några av de härliga sommarbilderna som vår skärmsläckare just har uppdaterats med!
Passa på att ladda hem vår snygga skärmsläckare om du inte redan gjort det. Den är fri att ladda ner och bjuder på vackra bilder när din dator vilar sig, samtidigt som den är en praktisk kalender!

Ladda hem vår skärmsläckare här:

Mac > Mac OS 10.8 (or newer)

Mac > Mac OS 10.6 - 10.7

PC > Windows XP (or newer)