|
|
|
HISTORIEN BAKOM BILDEN Hans Berggren berättar
|
|
Att plåta flygplan med en toppfart på dubbla ljudets hastighet (Mach 2)
|
|
Hans Berggren är bland mycket annat expert på actionplåtningar. Han fick nyligen unik tillgång till att fotografera ett svårfångat motiv, nämligen JAS Gripen. Vi fick en pratstund med Hans om hur den här unika fotograferingen gick till.
Hur lyckas man att få plåta de här planen? Det är ju en ganska stängd och bevakad miljö.
– Jag arbetar inte enbart med stillbild, utan jag är också filmfotograf, så det var genom att jag fick ett jobb hos Svenska Flygvapnet där det ingick i att jag skulle filma de här planen som jag fick tillfälle att även ta stillbilder.
Vad var det du ville fånga i de här bilderna?
– Jag har ju inte bara plåtat JAS i det här jobbet utan också Herculesplan och radarplan t ex, så det viktiga för mig var att skildra hur mycket mer de här planen står för än bara militära symboler. De är också starka symbolbilder för fart, precision, spjutspetskunskap, skydd, teamwork, samarbete, skola och utbildning och ingenjörskap. Inne i de här planen sitter något av det främsta Sverige kan prestera sett till teknik.
Berätta något roligt som hände under det här uppdraget?
– Vi utgick från Lidköping, och vädret var förskräckligt dåligt den här dagen. Det vräkte ner regn, riktigt hederligt spöregn. Men det är inget större problem för plan med den här kapaciteten. Det är bara att flyga dit det är bra väder just för stunden, till Gotland eller ut över Atlanten i det här fallet. Som en liten avstickare bara.
Hur går en sådan här plåtning till rent praktiskt?
– Det ingår en ganska omfattande planering på marken först. Vi flög i kanske 2,5 h, men planeringen före var betydligt längre för att bestämma vinklar, motiv och undvika missförstånd, teknikstrul osv. Det är dyrt att göra fel i sådana här lägen. Dels kostar själva planen mycket i drift, men det är också ett enormt team inblandat, kanske 20 personer förutom piloterna. T ex flygledare, markpersonal, mekaniker.
Sitter du själv i en JAS under plåtningen eller hur fungerar det?
– Nej jag är placerad i en Hercules, försvarets stora transportplan. Efter take-off när det är dags att plåta öppnar man alla dörrar och lastramper. Det ger ju bättre slutresultat än att fotografera genom fönster. Jag är fasthakad i en sele som gör att jag kan gå fram och plåta genom de öppna dörrarna och lastramperna. Selen når precis fram till kanten så jag håller mig inne i planet och inte trillar ut. Kallt är det, men en häftig känsla!
Är det något
speciellt man ska tänka på om man fotograferar flygplan?
– Ja, ta bilderna på propellerflygplanen som Herculesen t ex. Här tycker jag det är viktigt att jobba med så lång slutartid som man bara vågar så att propellerna får rörelseoskärpa, samtidigt som det måste vara skärpa på själva flygplanet. Om propellerna är skarpa och har skärpa får man annars intrycket att de står still i luften!
Är det inte svårt att få tillstånd till att lägga de här bilderna hos en bildbyrå?
– Det visade sig inte alls vara så komplicerat. Jag fick en release av den enkla anledningen att det som är hemligt syns inte på bilderna. Dessutom tycker man att det är rimligt att det finns nytagna bilder tillgängliga som alla kan använda utan restriktioner. Här hade man ju dessutom möjlighet att kontrollera vilka bilder som släpptes för användning och att man var nöjd med de bilderna.
|
|
Titta på alla bilder från den unika fotograferingen
|
|
|
|
|
|
|
|
FOTOFEST I VÅR
|
|
Vi tipsar om vårens spännande fotoutställningar
|
|
I vår är det ovanligt gott om sevärda och intressanta fotoutställningar! Många av dem sätter fokus på utvecklingen inom svensk fotografi genom årtiondena. Missa inte de här godbitarna:
MALMÖ
Ett sätt att leva - från Christer Strömholm till idag
I utställningen
Ett sätt att leva finns svensk fotografi från 1940-tal till nutid. Bilderna visar på olika sätt att leva. Moderna Museets samling är basen för urvalet och utställningen presenterar drygt 300 bilder av 29 fotografer. Tre samtida fotografer lyfts fram särskilt: Martin Bogren, Anna Clarén och JH Engström. Perfekt för dig som är intresserad av svensk fotografis utveckling.
1 februari - 18 maj, Malmö Moderna Museum
STOCKHOLM
Nathalia Edenmont "Only Me"
Från hennes tidigare stilleben som utmanade genom användandet av bland annat djur, har Nathalia Edenmont flyttat fokus till ofta monumentala, iscensatta porträtt som har, bredvid hennes abstrakta fjärilsvingskompositioner, dominerat hennes arbete under de senaste åren.
17 januari - 16 mars, Sven-Harrys konstmuseum
Julia Fullerton-Batten "Staged Reality"
Julia Fullerton-Batten arbetar lika omsorgsfullt och noggrant med färgsättning och
komposition som målande konstnärer. Det finns ett oroväckande, nästan hotfullt lugn i den till synes glättiga ytan. Släktskapet med Balthus, Eric Fischl och Edward Hoppers måleri är uppenbart.
Nu visar Fotografiska hennes verk för första gången i Skandinavien. En bildvärld som rymmer ett stort mått av empati, men på ett skruvat sätt.
14 februari - 4 maj, Fotografiska
Det synliga. Samtida svensk fotografi.
Artipelag presenterar en omfattande fotoutställning som innehåller arbeten från de senaste fem åren av 21 svenska fotografer. Utgångspunkten för utställningen är de förändringar som sker inom fotografin på 1990-talet. Till dessa förändringar hör en större medvetenhet om fotografins teoretiska förutsättningar och ett intresse för den iscensatta bilden snarare än den dokumentära. Många av fotograferna kombinerar det dokumentära fotografiet med fiktionen för att
skapa berättelser.
7 februari - 11 maj, Artipelag
GÖTEBORG
Mellan verkligheter. Fotografi i Sverige 1970-2000.
Från svartvita politiska protestbilder till konceptuell färgfotografi i storformat. I en omfattande utställning tas för första gången ett samlat grepp kring Sveriges fotografiska historia under perioden 1970-2000. Publiken får möta både klassiska och tidigare aldrig visade bilder av fler än 50 fotografer från olika
generationer. Utställningen kan ses som en bakgrund till utställningen på Artipelag i Stockholm "Det synliga".
8 februari - 11 maj, Göteborgs konstmuseum och Hasselblad Center
NORRKÖPING
Sjömän
Fototställningen Sjömän ger en bild av svensk sjöfart med fokus på sjömansyrket, dess betydelse och livet ombord. Fotografen Stefan F Lindberg har följt med flertalet fartyg jorden runt. I bilderna kommer han nära besättningen och visar upp en vardag genom poetiska och berörande fotografier av personer och atmosfärer.
1
februari - 18 maj, Arbetets Museum
UMEÅ
Liv i Västerbotten
Om människor i glesbygd - och hur livet i inlandet har förändrats under femtio år
I mer än femtio år skildrade fotografen och författaren Sune Jonsson (1930-2009) jordbrukets förändring. Med omsorg dokumenterade han människors arbete och vardag, särskilt småbrukarnas. Ett viktigt dokumentärt arbete var berättelsen om den stora avfolkningen av Västerbottens inland
i början av 1960-talet, när småbruk lades ner och människor flyttade till städer och tätorter. Under sommaren 2013 har fotografen och journalisten Tom Juslin rest omkring i inlandet för att skildra hur människor lever här i dag. Vilka är svårigheterna vilka är möjligheterna?
31 januari - 27 april, Sune Jonsson Centrum för dokumentärfotografi
Andreas Johansson "Place Position"
Andreas Johanssons illusoriskt tredimensionella landskap återger förfallna, övergivna områden. Han använder sig av collageteknik och utgår ifrån fotografier av den egna närmiljön som han klipper isär och fogar samman till nya sammanhängande helheter.
19 januari - 16 februari, Bildmuseet
LUND
Denise Grünstein
Denise Grünsteins surrealistiska, iscensatta fotografier leker med konsthistorien och låter klassiska bildvärldar möta samtiden. Romantikens grönskande landskap, Skagenmålarnas strandkultur och surrealismens lek med kroppar förs in i in i vår samtid och möter en förändrad syn på makt, kön och identitet.
19 januari - 30 mars,
Kulturen
SUNDSVALL
Jens Assur "Africa is a Great Country"
Fotografen och filmaren Jens Assur har besökt 12 afrikanska storstäder. Målet har varit att utmana den dominerande nyhetsrapporteringen om Afrika och istället visa en helt ny bild av kontinenten. Ett Afrika som går framåt och utvecklas i rekordfart.
20 mars - 10 april, Sundsvalls Museum
|
|
|
|
|
|
|
Inte bara svensk fotografi:
Från pilgiftsgrodor till en regnig dag i New York
Vi är stolta över våra svenska fotografer och lägger stort fokus på att lyfta fram svensk fotografi. Men spännviden i vårt arkiv är större än du kanske känner till...
För att du ska kunna hitta vad du söker så handplockar vi omsorgsfullt bildkollektioner från olika delar av världen. På så vis får du ett inspirerande utbud att välja mellan och du får ta del av bilder som du kanske inte ens visste att du letade efter.
Alla fotografer har sina individuella uttryck och oavsett om du arbetar med mer redaktionella produkter eller reklam och information hittar du ett rikt varierat bildspråk hos oss. Hos oss finner du det där lilla extra som sticker ut och berör.
|
|
|
Fotograf Susanne Walström + nyårslöfte
|
|
|
|
|
Bilder:
IMA110407,
Hans Berggren,
IMA105175,
Pia Ulin,
IMA74620,
Magnus Ragnvid,
NPL1064914, Nature Picture Library,
PLAP7600010,
plainpicture,
GLAGHI-SPENJ00460, Glasshouse Images,
PLAP2683476, plainpicture,
CULIS09AD63H, Cultura Creative,
IMA107880,
Susanne Walström,
IMA109138,
Susanne Walström &
IMA107861,
Susanne Walström
|
|
|
|
|