|
|
 |
|
 |
Bli en ännu bättre bildkommunikatör genom att lära dig att utnyttja bildens potential maixmalt! Läs Bo Bergströms lärorika text om visuell kommunikation och ta del av hans långa erfarenhet inom ämnet. Ladda gärna hem texten som pdf och ta fram den när du behöver råd på vägen.
Vi har också pratat med AD Anders Wirström på kommunikationsbyrån Blomquist för att få ytterligare insikter om bildens roll i dagens kommunikation!
|
 |
|
 |
SÅ GÖR DU: EFFEKTIV BILDKOMMUNIKATION
|
 |
Bo Bergström, creative director, författare, föreläsare och guldäggsvinnare inspirerar och ger dig handfasta råd om hur du blir en smartare bildkommunikatör.
|
 |
|
|
|
TÄNK INTE BARA BILD, TÄNK BUDSKAP
av Bo Bergström
|
 |
(Du kan också ladda texten som en pdf här!)
|
|
Alla kommunikatörer önskar ju nå fram med sina budskap oavsett om det gäller information, nyhetsförmedling eller reklam Och det är tveklöst bilden, det vill säga fotografiet, filmen eller illustrationen, som gör det största och viktigaste jobbet för att fånga intresse, beröra och påverka.
|
|
|
|
Välj rätt bild till rätt budskap
|
 |
Bildarbete inleds med att en informatör, redaktör eller reklammakare har formulerat ett budskap, som är ämnat för en viss målgrupp. Och detta budskap måste spetsas med attraherande text, form och färg men framförallt en bild.
Ofta, och främst i reklam, kommer två typer av budskap till användning. Det första lovar problemlösning, det andra välbefinnande.
|
 |
Läs hela Bo Bergströms text
|
 |
|
|
Om du, exempelvis, vill informera om ett inbrottslarm som löser problemet med återkommande villainbrott i ett område, bör du kanske söka en mörk, dramatisk nattlig bild av ett hus. En sådan bild kan en betraktare identifiera sig med, kanske skrämmas av, och därmed ta budskapet till sig och resultatet blir förhoppningsvis ett inköp. Bilden förmedlar med andra ord produktlöftet problemlösning.
I ett annat sammanhang vill du kanske förmedla ett budskap som lovar välbefinnande, njutning och gemenskap. Ett friskt, fräscht kolsyrat mineralvatten skapar trevlig samvaro för en grupp människor runt ett trädgårdsbord. Om du skildrar detta i ett ljust, mjukt, skimrande fotografi väcks en önskan och snart står vi framför kyldisken i affären. Bilden förmedlar med andra ord produktlöftet välbefinnande.
|
|
 |
 |
|
Ta hjälp av bildkategorisering
|
 |
Bildvalen ovan var kanske enkla och givna men så är inte alltid fallet. Ofta krävs långa diskussioner om vilken eller vilka bilder som ska stötta budskapet. En kategorisering i två grupper kan då komma till undsättning.
Den första kallas
fönsterbilder och omfattar fotografier, filmer och illustrationer, som på ett rakt, okonstlat och sanningsenligt sätt försöker återge verkligheten, exempelvis en person på gräsmatta, en färgstark drake i skyn. Fotografen har öppnat sin kamera mot omvärlden på samma sätt som när man öppnar ett fönster. Miljön där ute kan man inte påverka i särskilt hög grad och när fotografen tar sin bild innebär det en objektiv skildring av motivet.
Den andra gruppen kallas
spegelbilder och dessa speglar upphovsmannen bakom kameran. Det handlar om ett regisserande och arrangerande förhållningssätt till motivet, som därmed skildras på ett subjektivt sätt. Tänk dig ett suggestivt ansikte i rörelse och lätt oskärpa, som berättar om beslutsamhet och engagemang. Jag fotograferar inte det jag ser utan det jag känner, brukar fotografer uttrycka arbetet med spegelbilder.
|
 |
|
|
|
|
Komponera med en god gestalt
Så långt budskap och kategorisering. Nu till frågan hur vi bildbetraktare uppfattar bilderna i det strida flödet omkring oss. Det handlar om bildkomposition.
Vår hjärna har begåvats med ett slags ordningssinne, som hjälper oss att bringa reda i den ofta kaotiska värld vi lever i. Vi försöker att sätta samman alla signaler från omvärlden till hanterbara och begripliga så kallade
gestalter eller
helheter utifrån vår förmåga att se former och mönster.
Det finns
dåliga gestalter men också goda, i omvärlden så väl som i fotografier. De dåliga förkastar vi eftersom de är svåra att få grepp om när ögat flackar planlöst omkring bland fullständigt diffusa bildelement.
Den
goda gestalten däremot kännetecknas av enkelhet, tydlighet, kontrast och dominans och fångar oss genast. Den kan beskrivas som en figur, ett slags blickfång, som mer eller mindre tydligt tar ett steg fram mot oss och avtecknar sig mot bildens bakgrund. Denna figur, flickan, cykeln, huset, bildar en ingång i fotografiet och talar om för betraktaren att här börjar man titta, på samma sätt som en dörr till ett hus talar om att här går man in. Denna visuella ingång befrämjar
givetvis möjligheten att nå fram till betraktaren.
|
|
 |
 |
|
Sätt samman bilder effektivt
|
 |
När bilden eller bilderna med de spännande dominanta elementen är valda, finns naturligtvis skäl till att sätta samman dem på ett tilltalande sätt. Hur går man tillväga? Jo, på två sätt.
Det första kan vi kalla det
varierande eller
överraskande och går ut på att förstärka intresset från betraktarens sida genom att låta bilderna kontrastera mot varandra, nästan krocka. Detta kan ske när bilderna återges på ett uppslag i en katalog men även när de ska uppträda på sida efter sida i en sajt eller magasin.
|
 |
|
|
|
|
Det gäller att motverka det förutsägbara genom att lockande placera ljusa bilder intill mörka, utnyttja färg mot svartvitt, närhet mot avstånd, diagonal mot horisontal, symmetri mot asymmetri, dramatik mot icke-dramatik... Detta arbetssätt skapar nyfikenhet hos betraktaren, som stimuleras och mer än gärna söker sig vidare i materialet.
Det andra sättet kallas för det
kontinuerliga och här används inga starka kontraster eller krockar utan bilder av liknande karaktär hakar i varandra på ett mjuk, enhetligt och suggestivt sätt. Även här stimuleras betraktaren till att gå vidare i materialet eftersom en slags filmisk verkan skapas.
|
|
Låt text och bild samspela
En bild säger mer än tusen ord. Ja, du har hört uttrycket tusentals gånger. Men handen på hjärtat, är det inte bara en gammal skröna? Låt oss i så fall avliva den med följande resonemang:
Lika lite som en bild säger mer än tusen ord, säger tusen ord mer än en bild. Tusen äpplen smakar inte mer än ett päron och tusen päron smakar inte mer än ett äpple. Äpplen smakar något annat än päron oavsett hur många de är. Tusen ord säger något annat än en bild.
Ord och bild säger uppenbarligen olika saker men trots (eller på grund av) det tycks de ständigt dras till varandra och då händer det alltid någonting. De arbetar ihop, de stöttar varandra, de samspelar
för att budskapet ska gå fram.
Och detta samspel kan ske på två sätt.
I
harmoni, vilket innebär att texter och bilder säger ungefär samma sak. Denna harmoni passar utmärkt i informativa och pedagogiska sammanhang, exempelvis i en kokbok. För att vi ska kunna laga till en härlig fisksoppa måste text och bild samspela tätt ihop. "Filea fisken med en vass kniv, gör först så här…" skriver textförfattaren och fotografen visar samma sak, fisken, kniven...
Men harmonin fungerar sämre i nyhetsförmedling och reklam eftersom det blir nästan störande övertydligt när text och bild upprepar varandra. Till en bild av en sommarklänning säger rubriken "sommarklänning." Föga lockande, eller hur? Ett annat samspel måste till, disharmoni.
I
disharmoni
säger text och bild olika saker och ett kommunikativt avstånd eller glapp uppstår. Detta glapp får oss att nyfiket foga samman texten och bilden för att förstå budskapet. Följden blir delaktighet och engagemang från vår sida, vilket är nödvändigt i all kommunikation. Till en bild av ett öra säger rubriken "Läs en bok." Men det stämmer väl inte, tänker betraktaren, vad har örat och läsandet med varandra att göra? Mycket snart inser hon eller han att budskapet handlar om en
ljudbok. Till bilden av sommarklänningen ovan säger rubriken nu 25°.
|
|
|
|
Platsen påverkar
|
 |
I kommunikation uppstår inte bara möte mellan bilden och texten utan även mellan bilden och platsen där den återges.
Ofta framförs åsikten att bilden är ett universellt språk som tar sig över både geografiska, politiska samt språkliga gränser men så är väl inte fallet (med undantag av enkla bilder av exempelvis en katt eller ett träd).
|
 |
|
 |
|
|
Nej, det gäller att inse att ett fotografi, en filmsekvens eller en illustration, upplevs och uppfattas på helt olika sätt i Los Angeles, Singapore, Nairobi, Kabul och Berlin. Skillnaderna kan vara himmelsvida. Vad som skiljer beror givetvis på kultur, religion, lagar och förordningar som starkt påverkar upplevelsen. Det står helt klart att varje enskild bild tolkas på ett eget sätt där den geografiskt återges.
För att undvika en kommunikativ katastrof krävs noggrann research, undersökningar och inte minst fingertoppskänsla i bildvalet.
Tiden påverkar också
Det är således mycket som påverkar upplevelser och tolkningar av bilder. Hit hör också
tiden i bemärkelsen vad som händer och sker i det offentliga rummet. Detta rum fylls ju av många röster i samtal och diskussioner mellan människor över cafébord eller i debattprogram i tv. Detta får till sin följd att tolkningen av visuella uttryck förändras. De tar smak av tidsandan och detta gäller framförallt när det gått lång tid mellan produktion av ett bildmaterial och konsumtion av det.
Tillspetsat kan sägas att tiden tuggar i sig betydelser och spottar ut nya. Ett fotografi från femtiotalet kan idag sända direkt olämpliga och utifrån budskapsperspektivet farliga signaler, exempelvis om könsroller.
|
|
 |
 |
|
Tolka på två nivåer
|
 |
Att tolka en bild innebär att utläsa och uttrycka innebörden i det. Betraktaren får ofta hjälp av en text som placerats intill bilden, men trots det sker feltolkning och budskapet går inte fram.
Det är uppenbart att betraktaren föder och när sin egen bild. Öga och hjärna är präglade av erfarenheter, minnen, kunskaper, förväntningar, fördomar, strävanden och naturligtvis också av den situation och sammanhang betraktaren befinner sig i. Tolkningsmöjligheterna blir därför många och generösa.
|
 |
|
|
|
|
Bilden av en cykel framkallar adrenalin och kamplust hos en tävlingscyklist medan en socialantropolog fascineras av att fortskaffningsmedlet bygger på en av mänsklighetens viktigaste och tidigaste uppfinningar.
Men någon slags ordning råder det väl i alla fall i bildens värld? Ja, och den visar sig i två tolkningsnivåer.
Den första omfattar en
kärn- eller
grundbetydelse och med detta avses den konkreta betydelse, som de flesta i en grupp bildbetraktare i en slags överenskommelse tolkar på ungefär samma sätt. Bilden blir entydig och bildkommunikationen har stora möjligheter att lyckas. En stol i ett fotografi tolkas helt enkelt som en stol.
Men nu blir det genast svårare. Om betraktargruppen går vidare och djupare i tolkningsarbetet ska de snart märka att diskussionen blir både intensiv och långvarig.
Vi närmar oss bildens
tilläggs- eller
bibetydelse, som starkt präglas av betraktarens associationer och erfarenheter. Fotografiet blir mångtydigt och möjligheterna till kommunikation kan gå förlorad.
Bibetydelsen kan också vara kulturellt betingad och därför gemensam för olika grupper med liknande bakgrund och värdering. En avgränsad grupp har således så att säga kommit överens om en viss tolkning.
Vid diskussioner och analys av tänkbara bilder gäller att försöka ge sig i kast med dessa två nivåer och bestämma sig för om fotografiet eller filmsekvensen tolkas på ett sätt som överensstämmer med avsikten.
|
 |
 |
|
Krydda och skörda
|
 |
Hur blir man då en skicklig bildkommunikatör? Det är du säkert redan. Men generellt gäller att följa råden och sätta sig in i förhållningssätten ovan och då har man kommit en bra bit på väg i kommunikationens svåra konst. Det skadar dock inte att lägga till något mer, något extra.
Sök bildernas kryddor. Granska fotografier och filmsekvenser som tillförts personlighet eller ett mått ärlighet, en tesked finurlighet, rejält med mänsklig värme, mycket angelägenhet och slutligen kanske spetsats med humor, som omedelbart skapar sympati.
Snart kan du skörda effekterna av ett bra bildval. Och det bästa resultatet får du om du tänker mindre på bild och mer på budskap.
//Bo Bergström
|
 |
|
 |
|
|
|
BAKGRUND BO BERGSTRÖM
|
 |
Bo Bergström har arbetat på några av de främsta reklambyråerna i Stockholm och
har skrivit ett tiotal fackböcker om visuell kommunikation och bildkommunikation.
Böckerna är kurslitteratur i en mängd olika sammanhang. Standardverket
Effektiv visuell kommunikation, är även utgiven på engelska samt sex andra språk världen över (senast kinesiska). Nu i augusti är han dessutom extra aktuell i och med utgivningen av hans senaste bok
Reklam, strategiskt, kreativt.
Bo Bergström förläser, utbildar och leder workshops vid universitet och högskolor i hemland och utland, reklam- och designskolor samt inom näringslivet. Bergström utbildar också bildkommunikatörer och fotografer på ett flertal av landets fotoskolor med inriktning på nyhetsförmedling, reklam och information. Han är fil kand i konst, litteratur samt pedagogik och förste vice preses i Bild & Ord Akademin.
|
|
SÅ HÄR GÖR VI Vi ringde upp AD Anders Wirström på Blomquist för att belysa fler aspekter på ämnet bildkommunikation.
|
 |
(Blomquist är en av Sveriges vassaste kommunikationsbyråer och har topprankats av kunder de senaste fem åren.)
|
 |
|
|
Hej Anders Wirström, erfaren AD på Blomquist!
|
 |
Hur går processen till när du bestämmer dig för vilken bild du är på jakt efter? Vad är en bra bild för er?
– Någon slags idé om vad som skulle passa har jag alltid men jag försöker också att inte låsa mig vid den utan se möjligheterna med alla bilder som dyker upp. Ett sökord leder till ett annat så att man till slut inte vet var man började. En lyckad letning ger minst 5-6 alternativ att prova skarpt och som drar åt lite olika håll. Få saker gör mig därför så trött som
att leta bilder en lång stund, hjärnan blir matt av alla prövningar.
|
 |
|
|
|
– Vad som är en bra bild går inte heller att säga utan att ta hänsyn till sammanhanget. Det kan vara rörelseoskärpa, det kan vara snett och det kan vara utfrätt - sammanhanget avgör. Speciellt idag då vi blivit vana vid bilder som har lägre teknisk kvalitet men högre närvaro, genom alla mobilfoton vi tar del av. Vad bilden säger styr på ett annat sätt idag, den får gärna se amatörmässig ut i större utsträckning än förr.
Vad kan vara en utmaning i arbetat med att illustrera en text?
– Det är ett lite jobbigt ansvar man har att inte förstöra texten. Bilden ska hjälpa och framhäva något, locka till att läsa, ha en attityd. Bilden styr mycket, den blir som en persons kroppsspråk som man tolkar innan texten hunnit börja tala till en.
– En annan utmaning är att leva sig in i uppdragsgivarens föreställningar om vad som är en bra bild och parallellt med bildsökandet formulera argument varför de ska våga ha just denna bild.
Vad tycker du bilden spelar för roll i kommunikation?
– Vi lever i en oerhört bildtät värld idag så självklart är bilden viktig i kommunikationen. Folk är skickligare på att tolka bilder och att ha åsikter om dem så man får anstränga sig mer idag och det är roligt. Men samtidigt kan en bra rubrik och ingen bild fånga mig lika mycket som ett budskap som helt bygger på bild. Det kan till och med vara effektivare då det avviker tydligare idag.
Vad brukar avgöra i valet mellan två bilder?
– Precis vad som helst. Ögonkontakten kanske är bättre i den ena, lugnet, stökigheten, färgerna, när den är tagen, tydligheten, otydligheten, var den är tagen och även priset på bilden. Sammanhanget avgör.
Vad är dina bästa knep vad gäller bildval?
– Gå på impulsen - är det något visst med en bild fast du inte kan sätta fingret på vad så spara den. Tänk inte. Du kan ämnet, du har läst texten och du har en vag idé om vad du är ute efter. Då är det bara att förlora sig i bilderna, känna efter och spara så mycket som möjligt. Urvalet är nästa process, den kritiska delen av hjärnan får vänta till den.
– Jag önskar att jag hade ett söktips men jag har lite svårt med sökorden, det tar några gånger innan jag ringat in vad jag letar efter. Alla mina uppdragsgivare är svenska och därför skriver jag alltid in Sverige i sökningen så jag slipper bulken med amerikanska foton. Att söka är att ta bort det oväsentliga mer än att hitta det rätta.
|
|
|
|
Två exempel från Blomquists produktion där bilden spelar en central roll
|
 |
– Bilden med åkern är faktiskt en vikt medlemsbroschyr som började i A5-storlek och växte med varje utvikning för att sluta med att bli en affisch som medlemmen kan sätta upp.
– Bilden på stängslet är från LRFs valmaterial som man försett alla aktiva med, så de kan propagera lokalt valåret 2014.
– Åkerbilden är ett montage och det är ganska mycket retusch i bägge. Så jobbar vi också med bilder idag.
|
 |
|
 |
|
|
|
|
Tävla • Vinn • Lär dig mer
|
 |
Vår eminente krönikör Bo Bergström är inte bara utbildare, föreläsare och creative director utan också författare. Nu har du chansen att vinna hans bok
Bild & Budskap!
E-posta oss en motivering till varför du skulle vilja ha den här boken. Skicka in din motivering senast 3 september till
info@johner.se. Lycka till!
(Juryn som utser det vinnande bidraget är redaktionen för Johnérs nyhetsbrev. Vinnaren meddelas personligen.)
|
 |
|
 |
|
|
|
 |
TIPSET- Sök på ett vackrare sätt!
|
 |
|
|
|
|
|
Nytt visningsläge när du söker bilder!
|
 |
Nu kan du själv välja på vilket sätt du vill visa ditt sökreusltat på webben. Prova t ex på vår nya vy "kollage" som visar bilderna i ett större tumnagelsformat och därför ger dig en snabb och bra överblick samtidigt som bilderna presenteras på ett mer levande sätt.
Du väljer visningsalternativ efter att du har fått fram ditt sökresultat.
För att underlätta navigeringen genom sidorna har vi också gjort knappen där du bläddrar framåt eller bakåt i sökresultatet flyttbar. Dra och släpp den precis där du tycker det är bekvämt att ha knappen!
|
 |
Prova själv!
|
 |
|
|
 |
 |
|
Vägarna förbi Skåne? Besök Landskrona Fotofestival 22-24 augusti
|
 |
Landskrona Fotofestival är en liten och intim festival väl värd ett besök. I dagarna tre bjuds det på en härlig blandning av utställningar, föreläsningar, workshops och livemusik.
Deltar gör bl a Nan Goldin och Rinko Kawauchi (en av Japans främsta fotografer).
|
 |
Läs mer på Fotofestivalens hemsida
|
 |
|
|
|
Har du missat något? Det här är våra mest lästa artiklar i tidigare nyhetsbrev:
|
 |
|
|
 |
|
|
|
|
Bilder:
IMA62937, Elliot Elliot -
NAT007691, Sven Halling -
IMA20724, Jonn -
IMA78689, Jonas Ingerstedt -
ETS7356, Anna Kern -
IMA104052, Elliot Elliot -
IMA110893, Fredrik Nyman - IMA86986, Conny Fridh - IMA06963, Alexander Crispin -
IMA93829, Ulf Huett Nilsson -
ETS05238, Lena Modigh -
GLAGHI-SPENJ00311, Glasshouse Images -
IMA95888, Alexander Crispin -
IMA118547, Helena Christerdotter.
|
 |
|
|
|