close
HÅLLBARHET Rätt bildval visar vilka ni är och vad ni står för
Att integrera hållbarhetsfrågorna i varumärkesarbetet är avgörande när allt fler kunder väljer företag som vill väl. Ta bilden till hjälp för att visa vilka ni är och er ambition att göra världen bättre. Men vad är rätt bildval?
Vad är rätt bildval när du vill kommunicera hållbarhet?
För att få svar på det tog vi hjälp av en riktig expert på bildkommunikation. Nämligen semiotikern Karin Sandelin på TNS Sifo, Sveriges största marknadsundersökningsföretag.

Karin arbetar med semiotiska analyser och rekommendationer åt kunder inom en mängd branscher, allt från finansbranschen och television till regering och riksdag.

Semiotik är läran om tecken och symboler och hur dessa tolkas. Karin är expert på varför en bild uppfattas på ett visst sätt och varför den väcker vissa känslor. Genom att vara medveten om vad bilden symboliserar här och nu kan du signalera en konsekvent och tydlig identitet. Här kommer Karins bästa råd om hållbarhet!
Hållbarhet är inte statiskt
Hållbarhet handlar dels om att finna en stabilitet, att bromsa rusande processer såsom slitande konsumtion, vikande folkhälsa eller kraschande ekonomi.

I visuell kommunikation betyder det här att bilder som signalerar hållbarhet ofta handlar om att stanna upp och hitta en balans. Det blir lätt ett retrospektivt, tillbakablickande uttryck som följer med detta, ett uttryck för vår bild av att vi hade mer hållbara processer förr.
Men hållbarhet handlar inte om att stå stilla, utan att skapa utveckling och processer som är i balans med naturen och samhället. Det handlar om förändring.
Nya värderingar visas med rörelse
Det finns fler uttryck för hållbarhet. Parallellt med inbromsningen handlar det också om ett innovativt sökande efter effektiva och smarta lösningar.

Och om att ge uttryck för nya värderingar som bryter sig loss från traditioner för att främja alternativt tänkande. På så vis skapas ett mer jämställt och demokratiskt samhälle för alla.
Sökandet avbildas med en rörelse i bilden. Den kan vara positivt framåt, vilket signaleras genom en vänster-till-höger-rörelse i bilden, alternativt i djupled eller nerifrån och upp för att avbilda strävan. Kontraster kan också vara ett effektivt sätt att avbilda förändring. Det kan vara kontraster i färger, oskärpa-skärpa, nära-långt bort, ljust-mörkt, gammalt-nytt.
Båda fötterna på jorden
Eftersom hållbarhet handlar om att värna lokala produkter och tjänster, och respektera natur och medmänniskor är det fördelaktigt att avbilda en förankring i bilden, gärna med en fysisk beröringspunkt.

Det kan handla om en förankring i naturen genom nakna fötter på marken, handen på trädstammen eller vind i håret. Dessa taktila uttryck lägger fokus på värden som närhet och närvaro, som i sin tur möjliggör direkt handling. Just händer fungerar ofta som en effektiv metafor för handlingskraft.
Hållbarhet kan också uttryckas som en förankring i relationen till andra människor och det personliga mötet. Det avbildas genom beröring eller att tillsammans bilda en gemensam fysisk kropp som grupp eller genom att samlas runt ett bord:
Det kan likaså handla om en förankring i sin identitet eller vardagliga livsmiljö, att vara trygg i den och ta del av den med stadiga fötter på marken, involverad och inkluderad:
Ge röst till just din berättelse
Hållbarhet handlar ofta om att förändra valen i vardagen. Det kan symboliseras av "osminkade" karaktärer i välbekanta miljöer som bär tillåtande skrynklighet och stökighet, och vad som förefaller vara ett autentiskt dagsljus. Undvik ingredienser som kan upplevas som iscensatta. Det medför lätt ett uttryck av manipulation och dramatisering, en överdrift eller osanning som distanserar.

Samtliga uttrycksbärare i bilden, såsom struktur, former, personligheter, miljöer, texturer, ljussättning och färger, ger röst till just din berättelse om hållbarhet.
Missade du del 1 av vårt fokus på hållbarhet?
John Mellkvist, design- och varumärkesstrateg och nyinvald medlem i Berghs School of Communications advisory board, berättade om den världsomspännande trenden utopin som affärsidé - och varför du inte har råd att ignorera den.
Läs del 1 »
4 tips för att lyckas med bilder
Vilka värden vill verksamheten förmedla?
Hur visas det i bild? Samla exempel på bilder som känns rätt, men också på sådant som är fel för att staka ut just ert bildmanér.

Människor i bild
Människor skapar starka uttryck som lockar ögat. Mångfald och jämlikhet tänker du säkert redan på, men det tål att påminnas om. Låt alla typer av människor få synas i er kommunikation!

Juridiken - jo faktiskt
Glöm inte den juridiska aspekten i dina bildval. Professionella bildbyråer ska ha skriftliga tillstånd för bilder med modeller och även platser i de fall det behövs.
Vad är en bra bild?
Vi citerar bildnestorn Bo Bergström, författare till många böcker om visuell kommunikation: "Sök bildernas kryddor. Granska fotografier som tillförts personlighet eller ett mått ärlighet, en tesked finurlighet, rejält med mänsklig värme, mycket angelägenhet och slutligen kanske spetsats med humor, som omedelbart skapar sympati."
Vill du ha fler tips?
Vår kunskapsbank är din verktygslåda som vässar dina kunskaper i bildkommunikation. Har du läst...
VI NÖRDAR IN OSS PÅ NYA BILDER
Just nu strömmar det ut extra många nya bilder på vår hemsida. Vår länk "nya bilder" - som du hittar till höger om sökfältet på hemsidan - är alltid värd ett besök. Där börjar vi själva ofta våra bildsök när vi vill leta brett utan ett speciellt sökord.
Gillade du någon av bilderna lite extra? Här hittar du dem:
» IMA123380, Anna Kern     » ETS15216, Johan Willner     » CAI412-16686, Caia Images     » IMA144043, Malin Mörner     » IMA111922, Lisa Björner     » IMA121153, Hans Berggren     » IMA126862, Johanna Nyholm     » IMA131750, Susanne Kronholm     » IMA134969, Fredrik Ludvigsson     » IMA119518, Björn Dahlgren     » IMA123106, Nicho Södling     » FAN42-71218386, Fancy     » ETS23597, Johan Alp     » IMA136386, Michael Jönsson     » NAT91710, Benny Karlsson     » IMA120728, Nicho Södling     » IMA120733, Nicho Södling     » IMA120748, Nicho Södling     » IMA120745, Nicho Södling     » IMA120746, Nicho Södling     » IMA145779, Peter Lydén     » IMA141422, Anna Kern     » IMA144063, Malin Mörner     » IMA142135, Hannes Söderlund     » IMA134995, Hélen Karlsson     » GLAGHI-NICKO00033, Glasshouse Images     » Porträtt Karin Sandelin: Kristian Pohl