close
Krymp inte ditt budskap!
Att nå fram till mottagaren i vårt scrollande samhälle ställer nya krav på vilka bilder du väljer. För det är just bilden som kan få läsaren att pausa scrollandet och ta del av ditt budskap. Och när du väl fångat din mottagares uppmärksamhet, vad ska du då tänka på?
I detta och nästa nyhetsbrev ska vi ägna digitaliseringen extra uppmärksamhet. Först ut är vår intervju med Frida Hellgren på Carat som är en av Sveriges största mediebyårer. På Carat arbetar man med strategisk rådgivning inom alla medier för att kunderna ska få maximal effekt från sina medieinvesteringar. Missa inte Fridas synpunkter och råd!
Frida Hellgren, senior online specialist
Hej Frida! Beskriv vad du jobbar med!
– Jag hjälper våra kunder att hitta bra digitala lösningar för sin kommunikation. Främst köpta lösningar, men idag blir det allt viktigare att kundernas alla egna digitala kanaler finns med i tänket.

Varför är det viktigt att tänka digitalt i sin kommunikation?

– För att vårt samhälle är digitalt. Det är inte avgränsade medier längre, utan vårt sätt att leva har förändrats. Vi måste finnas där våra kunders målgrupper är på deras premisser, och erbjuda det de vill ha.
När man gör till reklam som ska passa i olika skärmar, hur ska man tänka för att skapa en lyckad kampanj?
– Tänka på vilket mood mottagaren förmodligen är i när de får reklamen på olika plattformar och vid olika tidpunkter. Är det snabbt eller långsamt, när vill man ta till sig olika budskap och vad kan man kräva av mottagaren? Du är antagligen i helt olika mood när du lyssnar på din favoritpodd på väg hem på bussen mot när du snabbt scrollar nyheter på Aftonbladet.

Vad tror du det är som gör en digital kampanj framgångsrik?

– När den utgår ifrån vad som lockar målgruppen snarare än vilket budskap som annonsören vill få ut. Sedan självklart att vi är flyktiga i vårt medieanvändande. Vi måste tänka på att kommunikationen ska fungera på alla plattformar tillsammans och göra olika jobb.
Vad har bilder för roll i digitala kampanjer?

– Stor roll. Vi konsumerar så mycket idag så att små justeringar i copy ofta är av mindre betydelse eftersom bilderna talar väldigt mycket. Tar man Instagram som exempel, är det bilderna vi utgår ifrån.

Vad är det för bilder eller bildspråk som fungerar i digital kommunikation och digitala budskap tycker du?

– Humor, personlighet och att det stilistiskt hänger ihop i ett och samma koncept.
Vad tycker du är viktigt att tänka på när man gör annonser för mobilen?
– Att mobilen är väldigt personlig och det är därför än mer viktigt att vara relevant. Att det är en liten skärm men att du samtidigt tar hela ytan i anspråk och därmed kan få bra impact.

– Vi vet att mobilen är en bra trigger för att skapa engagemang om vi gör det på rätt sätt. Därtill är den geografisk styrbar vilket öppnar stora möjligheter till offline-världen och att kommunicera vid exakt rätt tidpunkt. T ex när du fysiskt passerar en butik.
Hur ska man tänka när man arbetar med cross-mediakampanjer. Någon kanal måste väl då bli huvudkanalen?

– Den kanal som är närmast och viktigast för målgruppen är ofta den man bygger konceptet för kampanjen utifrån.
Hur ser en framgångsrik banner ut? Vad är det som fungerar just nu?
– Vidareklick är alltmer ointressant. Vi vill få målgruppen att stanna kvar i bannern, den kan bli mer som en minisajt där vi vill skapa engagemang direkt i bannern. Eller skapa en upplevelse eller känsla för ett varumärke vilket oftast görs genom rörligt innehåll.
Finns det någon vanlig fälla man lätt går i när man skapar digitala kampanjer?
– Att man utgår ifrån vad man själv vill få ut med en kampanj till sin målgrupp istället för att lyssna och ta reda på vad mottagarna vill ha och uppskattar. Kanske också ibland en övertro på människors tid och engagemang. Att inte göra instegsnivån till engagemang för hög är viktigt att tänka på.

Nyligen rullades det ut annonsmöjligheter på Instagram i Sverige. Vad tror du kommer bli viktigt för att vara relevant i den kanalen?

– Det är viktigt att tillföra något i människors flöden utifrån det varumärke som kommuniceras. Att inte tänka försäljning utan mer bygga varumärke och relation till sin målgrupp över tid.
Nämn några varumärken som du tycker är skickliga på att hantera digitala kanaler och kampanjer som vi kan inspireras av!

– Arla är duktiga på både egna och köpta kanaler och får därmed mycket förtjänad media. E-on är ett annat exempel som liksom Arla skapar intressant och värdefullt innehåll för sina kunder.
Tipset
Bilder inte bara inspirerar, bilder säljer
Vår hjärna fungerar på så sätt att vi kan låta bli att läsa text men vi kan inte låta bli att läsa av en bild. Det är därför som bilder fungerar så bra för att fånga uppmärksamheten hos din mottagare.

Speciellt bra fungerar bilder som är optimerade för sitt sammanhang och det de ska kommunicera så klart. Det är också viktigt vilken text som hör ihop med bilden. Men det går att hitta gemensamma drag för de bilder som fungerar bra digitalt.

Vi frågade vår creative director Mårten Johnér vad man kan tänka på när man väljer bilder till digitala kanaler.
Mårten Johnér tipsar!

• När du letar bilder hos en bildbyrå fäster sig ditt öga vid vissa bilder när du scrollar igenom dina bildsökningar. Redan där har du en indikation på en bra bild om den lyckas sticka ut bland 50 andra på en sida.

• Använd dig av bilder som visar kontraster i färg eller motiv.

• Eftersom många använder mindre skärmar för att titta på digitalt innehåll, gör sig färgstarka, tydliga bilder som är rena och grafiska i sin komposition bra i en mobil.

• Ha gärna mycket luft i bilden och tänk på att liggande bilder är bekväma för ögat att läsa av.

• Instagram och selfies har smittat av sig, bilder som är äkta och inte så reklamaktiga fungerar extra bra.

• Slutligen, var inte för likriktad! Se inte ut som alla andra, gör något oväntat som sticker ut även om det bryter mot gängse rekommendationer. Titta på hur dina konkurrenter gör, och så gör du tvärtom.

Vill du ha ytterligare inspiration, så titta på några bildexempel, som vi har valt ut. Bilder som generellt gör sig fint i digitala kanaler. Varsågod:
Tävla om boken Mobilism av fotograf Hans Malm
Sista spiken i kistan för den som inte insett behovet av att ha en tydlig digital strategi är nog nya boken Mobilism.

Mobilism är en samtidsstudie i bild av vårt ökade mobilanvändande, överallt och hela tiden. Boken samlar 400 bilder som alla visar ovetande människor djupt försjunkna i sina mobiler. Kanske är du själv med utan att veta om det?

Boken innehåller även en text av professor Micael Dahlen. Redaktör för boken är Dawid, Lasse Burell står för formgivningen och boken ges ut i en exklusiv upplaga om 500 ex av Broeker Books.

För att delta i tävlingen e-postar du oss en önskefråga som du vill att vi ställer till en digital expert i nästa nyhetsbrev. Den som e-postar oss först får boken!
Företagspartner Rädda Barnen
Ditt företag kan också bli företagsvän till Rädda Barnen!
Den senaste tiden har vi verkligen fått uppleva bilders kraft på riktigt. Vi är många i Sverige som har berörts av de starka bilder och berättelser som nått oss från den svåra flyktingsituationen i Europa.

Johnér är företagsvän till Rädda Barnen, något som ditt företag också kan bli. Som Företagsvän gör ni en viktig insats för barn som lever i utsatta situationer. Ni är med och räddar liv - och ni förändrar barns liv till det bättre så att de kan känna sig trygga och vågar tro på att det finns en framtid.

Så blir du Företagsvän (Rädda Barnens hemsida)