close
Vad säger du med dina bilder egentligen?
Du vet det redan fast du tänker kanske alltid inte på det - i vår kultur avläser vi bilder från vänster till höger. Varför är det så viktig kunskap? Det får du veta i vår Semiotikskola. Välkommen till del 1!
Vi har träffat Karin Sandelin, erfaren semiotiker på TNS Sifo, Sveriges största marknadsunder-sökningsföretag. Karin berättar att följden av att vi läser av bilder från vänster, är att den mest positiva rörelsen i en bild är någon (eller något) som rör sig från vänster till höger, och uppåt som i översta bilden. Det signalerar framåtanda, energi och framsteg. Redan i den medeltida konsten meddelas nyheten om bebådelsen av ängeln som alltid kommer in i bild från vänster.

Det omvända, någon/något som rör sig från höger till vänster, uppfattas som tecken på tillbakasträvande och tillbakablickande. Allt det här är exempel på en vetenskap som kallas semiotik - läran om hur tecken och symboler och hur dessa tolkas. Karin Sandelin arbetar med semiotiska analyser och rekommendationer åt kunder inom en mängd branscher, allt från finansbranschen och television till regering och riksdag.

Därför är semiotik viktigt i din kommunikation
Allt omkring oss är uppbyggt av tecken som betyder något för oss, men vi är oftast inte medvetna om hur dessa tecken fungerar eller hur de påverkar vårt beteende.

För att förstå vår omvärld tolkar vi den utifrån de värderingar och normer som finns i kulturen vi lever i. Karin Sandelin arbetar som sagt med semiotiska analyser. Det är en metod för att identifiera och avkoda vad man uttrycker medvetet eller omedvetet i olika sammanhang.
En bild representerar något mer än det den avbildar och en semiotiker kan förklara varför en bild uppfattas på ett visst sätt och varför den väcker vissa känslor.

– Känslor styr våra beslut. En konsekvent utförd positioneringsstrategi, baserad på skarpa insikter om emotionella drivkrafter som driver vald position är fortfarande en outnyttjad kraft inom marknadsföring, säger Karin Sandelin.

På TNS Sifo används en modell som heter Needscope. Den beskriver sex känslomässiga arketyper som både går att applicera på en målgrupps känslomässiga drivkrafter såväl som på de värden varumärket ska kommunicera. Genom att konsekvent använda ett symbolspråk för en specifik arketyp kan varumärken bygga en stark och differentierad position baserat på känslor.
Arketyper och deras känslomässiga drivkrafter
Hur uttrycker man de olika emotionella drivkrafterna bild?
Starka varumärken är de som har en stark och tydlig position i modellen ovan.

– Ett exempel på ett tydligt varumärke är Ikea. Deras position är inkluderande och med en stark vi-känsla. I bilderna kommuniceras det genom att de visar upp obäddade sängar och smuliga bord. Det är autentiskt och förankrat i den riktiga världen vilket märks speciellt tydligt i deras reklamfilmer, säger Karin Sandelin.
Har du redan en tydlig målbild för vilka känslor varumärket ska förknippas med? Försök placera varumärket i någon av arketyperna i modellen ovan. Då blir det enklare att få bildspråket att dra åt samma håll i enlighet med tipsen här:
Introvert
• Lugn och ro
• Förutsägbarhet
• Minimalism, få saker i bilden
• Få visuella utropstecken
• Svala färger, kalla blåskalor, jordfärger, monokromatiskt
Extrovert
• Fart och fläkt, lekfullhet, livet är ett äventyr
• Maximalism: många objekt, färger, former
• Dynamik, virvlande rörelser, sneda vinklar
• Starka färger och kontraster
• Oväntade färgkombinationer, orange och lila t ex
Vi-orienterad
Mamma och barn.
• Öppna, välkomnande porträtt
• Människor är på samtalsavstånd
• Solljus och varma färger
• Förankring i en välbekant miljö
• Glädje och lättsamhet
• Samhörighet och gemenskap
Ego-orienterad
• Glorifiering av objektet
• Bilder som markerar avstånd
• Människor tittar förbi kameran
• Stängt kroppsspråk
• Symmetri, uppenbar iscensättning
• Tydlig central gestalt
• Statiskt och självsäkerhet
Missa inte fortsättningen!
Del 2 av Semiotikskolan med Karin Sandelin kommer den 14 april. Då får du veta:
- var du börjar om du vill se över din bildkommunikation från ett semiotiskt perspektiv.
- hur olika typer av porträtt passar olika arketyper.
- vilka de tre vanligaste misstagen inom bildkommunikation är.
________________________________________________________________________________
Anders Lundström på Min Pension, det här var din önskeartikel! I höstas utlyste vi en tävling där nyhetsbrevets läsare fick komma med förslag på vad de helst ville läsa om. Anders tips om semiotik segrade, så tack för det! På Min Pension är semiotik en mycket viktig del i varumärkesplattformen.

Vill du också påverka nyhetsbrevets innehåll? E-posta då nyhetsbrevets redaktör Anna-Lena Ståhl med din önskeläsning. Om ditt tips leder till en artikel, så får du en fin fotobok som tack!

Alla är Fotografer
Såg du vår fotograf Johan Willner i "Alla är Fotografer" på SVT?
11/3 sändes programmet och det ligger kvar i 60 dagar på SVT Play. Se när Johan Willner hjälper Johan Rheborg att skildra ett speciellt minne i bild.

Är du nyfiken på Johan Willners bilder hos Johnér? Klicka här!
Avsnitt 2 "Alla är Fotografer"
TIPSET!
Välkommen till vår kom-igång-sida på webben
Det är enkelt att köpa bilder hos oss, men för dig som inte är en så van bildköpare har vi nu samlat användbar information på den här sidan.
Besök vår Kom-igång-sida
AKTUELLT Nykomlingar
Det väller in nya bilder från våra svenska fotografer och vet du vad som är det bästa med det? Jo, att ingen annan har hunnit använda dem. Vilken bild väljer du?

Du hittar alltid det senaste materialet via länken "nya bilder" bredvid sökfältet, nästan högst upp här på hemsidan. Det är ett bra sätt att komma igång med en bildsökning om du inte vet exakt vad du letar efter.
Brysselkål.
Cockpit.