close
Mamma och barn.
Man på klippa i motljus.
Inget fångar uppmärksamheten som en riktigt bra bild. Att använda bild i sin kommunikation är därför ofta en riktigt bra investering. I en tid där alltmer blir digitalt och lättflyktigt har fotografiet seglat upp som en vinnare. Inte minst när det gäller marknadsföring.
Agneta Johnér, vd för Johnér, ser tydligt att allt fler återupptäcker fotografiet som medium för att väcka uppmärksamhet.

– Idag finns ett enormt mediatryck och det är svårt att nå igenom bruset. Då är det oslagbart att kommunicera med bild. Dessutom har det aldrig funnits så mycket bra bilder att få tag på som i dag.

Bildbyråer är specialiserade på att ta fram bilder för att förmedla rätt känsla. Det handlar om att ladda sitt varumärke genom att använda rätt bild, speciellt där varumärken med samma utbud konkurrerar sida vid sida.

– Många undrar hur de ska tänka när de ska välja bilder. Jag tycker man ska börja med sitt varumärke - hur vill man att det ska uppfattas? Är det ett väldigt svenskt varumärke blir det fel att köpa in typiska nordamerikanska bildbyråbilder, som man ser på många ställen. Tänk på att bilderna talar ett alldeles eget språk, som ofta är mer direkt än det skrivna och talade språket, påpekar Agneta Johnér.
Hon tar ett exempel från en av Johnérs egna montrar på en mässa. I det fallet kom man fram till att känslan som skulle förmedlas var rofylldhet på våren. En bersåkänsla skapades i montern genom att använda stora fotografier av träd, buskar och blommor som bakgrund. Med fina utemöbler i montern fick besökaren en känsla av att sitta i en berså på våren. (Här kan du läsa mer om montern för övrigt.)

– Det var suveränt enkelt, och det var de fina bilderna som gjorde jobbet till stor del. Men hade vi letat efter en annan känsla, ett starkt explosivt uttryck, hade bersåbilderna varit helt fel.
Agneta Johnér ger ytterligare ett exempel, denna gång ett "no-no" för den som vill uppfattas som genuin och äkta.

– Om du har ett företag inom sjukvårdssektorn är det jätteviktigt att bilderna du visar skapar igenkänning hos mottagaren. Bilder från sjukvård från ett annat land än där du verkar, som man ofta hittar hos bildbyråer, sänder helt fel signaler. Allt måste stämma - kläderna, utrustningen, miljöerna. Annars kan bilderna göra mer skada än nytta.

Men hur hittar man då den känsla man vill återskapa med hjälp av bilder? Ett tips är att skapa en så kallad moodboard. Gå in på bildbanker och leta efter bilder som du tycker har den rätta känslan och tilltalet. Utgå från dessa bilder sedan.

– Man behöver absolut inte ha många bilder, less i more tycker jag. Och har du en bra bild är det en god idé att återanvända den i flera medier. Dels för att skapa en helhetskommunikation, dels för att skapa igenkänning, vilket i sin tur är effektiv kommunikation. En bild du lägger några tusenlappar på till t ex mässmontern kan du lätt återanvända i din butik, eller i nästa sammanhang. Det är en god investering, säger Agneta Johnér.
1) Lägg lite tid och energi på att hitta rätt bild. Bilden är alltid det första man ser, och fel bild kan sänka ett helt varumärke. Lägg inte valet av bilder sist i processen, börja där och bygg kommunikationen kring den.

2) Människor på bilder skapar alltid ett starkt uttryck och drar blickarna till sig.

3) Glöm inte den juridiska aspekten bakom bilderna. Om det finns människor på bilden kan speciella regler gälla för användningen. Professionella bildbyråer har kompletta tillstånd och kan hjälpa till så att det blir rätt.

4) Less is more. Var inte rädd att förstora en bra bild riktigt mycket. Den kan tala starkare än många små bilder, som kan ge ett rörigt intryck, och missa budskapet.
Text: Helena Kämpe Fredén/Spoon Publishing.
Artikeln har tidigare publicerats i tidningen Let's Meet, nr 4/2014.

ANSIKTEN
Känner du också för att ta en paus från den tillrättalagda selfien? Betrakta då de här uttrycksfulla porträtten på äkta människor med äkta känslor. Samtidigt belyser bilderna en viktig trend inför 2015 - ut med det tillgjorda och in med det naturliga - avslappnade människor, solreflexer, rörelseoskärpa, vardagliga motiv och så lite synlig styling som möjligt.

Klicka på en av bilderna så kommer du till ett större bildurval på tema ansikten.
Ledsen pojke.
Bilmekaniker.
Mamma och dotter.